25 dec. 2011

Blommor och blader, elva miljarder

Till Maggan, och alla er andra som skulle vilja komma igång med att sy, men inte gör det

Det är så roligt att kunna inspirera till att sy, och till att bära klänning och jag funderar på om jag kan hjälpa några av er som har svårt att komma igång att sy något... Ett tips är att sy tillsammans med någon annan. Känner du någon, en vän, en moster, en svärson eller någon annan som också vill sy så slå era påsar ihop och sy en stund! Ni behöver självklart inte sy samma saker, men bara att man är två, eller fler, gör att man inspirerar och hjälper varandra. Känner du ingen som vill sy, så fråga i affären där du köpt din maskin eller där du köper tyg. De kanske anordnar träffar, eller känner till andra som också behöver träffa någon att sy tillsammans med. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara svårt att känna sig välkommen när studieförbunden har kurser i t ex klädsömnad. De som går kursen kanske har gått tillsammans i flera år, och då är det svårt att komma in i gänget, och inte känna det som om "alla andra är så duktiga, men jag är ju bara nybörjare".
Är du med i sociala medier, t ex Facebook så kan du hoppa på, eller själv anordna Sy tillsammans-träffar. Antingen bestämmer man träff i verkliga livet, eller så sitter var och en hemma hos sig men man "syr tillsammans" online, det vill säga att man syr, skriver och visar bilder, ställer frågor etc till de andra som sitter hemma hos sig och också är med. Att få hjälp och några uppmuntrande ord via datorn är inte så dumt!

Och så till dagens, den 25e i ordningen. Detta är en av mina äldsta klänningar, köpt på KappAhl för en billig peng. 
Härligt med såna kläder, som alltid finns där, och som man känner sig fin i.
Vad gör ni så här på juldagen? Jag tror att jag ska sticka lite, luncha med L-family och betala räkningar... eller ska jag spara det till en annan dag? ;o) Lilla Dot sitter fortfarande och funderar på julrim, lite sent, eller väldigt tidigit... Här är hennes senaste:
Katten, gröten - han fick nöten
eller
Katt åt råtta. Han fick spotta.
Hrm... jag vet inte vad som skulle gömma sig i såna paket. ;o) Men lilla Dot har kul. :o)
Och det har jag med!

3 kommentarer:

  1. Kul att följa dig med alla klänningar i månaden och allt tänkvärt du skriver. Tycker hon som inte äger en klänning ;o)och men tycker det är så kul att se... kram från Anneli

    SvaraRadera
  2. Många snygga klänningar du har! Jag har typ 4... men en massa kjolar! Har använt kjol mera å mera i år sen jag lessnade på jeans som inte passar! Kan ju dessutom både sy och sticka så då är det inga problem! Sen hittade jag Thermo leggings att ha på vintern så då blev det kjol för hela slanten! God fortsättning!

    SvaraRadera