23 aug. 2011

Saker måste inte vara komplicerade - Mönster

Senast jag sydde så var det quiltblock med massor av sömmar. Det är roligt, men tids- och energikrävande.
Ibland behövs enklare mönster, och det blir också fint när det blir klart.
Har du fem tyger, 40 cm av vardera på full tygbredd, ca 110 cm?
Då kan du börja med att skära två remsor på full bredd som är 8 inch breda. Av varje remsa skär du 5 st kvadrater 8 x 8 inch, så det totalt blir 10 st kvadrater av varje tyg.
Lägg en linjal 2.5 inch från en av kanterna och skär. Flytta inga delar än.
Flytta linjalen och skär 2,5 inch från nästa kant.
Nu har du delat den stora kvadraten i fyra mindre delar och det ser ut så här.
Skär alla stora kvadrater på samma sätt, och är du lite modig så skär flera lager tyg på en gång.
Nu finns det 50 st av vardera del.
 Pussla runt delarna så att inte två likadana ligger kant i kant.
Sy ihop och fortsätt att pussla.
Efter 150 sömmar har det blivit 50 st block!
På vilket sätt passar dina block att sys ihop?
Så här blev ett provutlägg av mina block.
Inte så tokigt eller hur?
Tygerna jag använt kommer från serien Rainy days and Mondays. De finns t ex hos Lapp-elisa.

Vill du visa hur dina block blev efter min lilla beskrivning? - Skicka gärna ett foto eller en länk!
Lycka till! :o)

15 kommentarer:

  1. Läckert, nu blev jag sysugen :o))
    Perfekt för resttyger.

    Tack för mönstret.

    Kram Lena P

    SvaraRadera
  2. какие красивые ткани! Жаль в России таких нет(( Очень интересное одеяло.

    SvaraRadera
  3. Enkelt o snyggt, passsar bra nu när jag fått hem nya tyger.
    Tack
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det var ett jättefint mönster som jag är jättesugen att prova. Tack för det!

    SvaraRadera
  5. Ser kul ut! Kanske provar. Kram, Gunilla G

    SvaraRadera
  6. Härligt med ett mönster som man kan göra rationellt! Det är ju bara vi som är insatta som vet hur det går till, hi hi!
    Barbro Leksand

    SvaraRadera
  7. Tjusigt
    Kommer säkerligen till användning framöver. Bra om man har tyger som man inte vill skära i alltför mycket. Tackar så mkt./ Ankie

    SvaraRadera
  8. Tack för ett enkelt och jättebra mönster! Skönt att allt inte måste vara så komplicerat

    SvaraRadera
  9. Tack för ett bra mönster, blev väldigt sugen på att testa, men måste sy fast luckekanten på min flätkvilt, där du bidrog med tyg!Kram Immi

    SvaraRadera
  10. Urläckert och vilken enkel metod. Verkligen något att börja plocka fram tyger och börja skära och sy. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  11. Barbro i Leksand har helt rätt. Det är bara ni insatta som vet hela quiltsanningen. Själv beundrar jag dina kreationer och bidrar med andra saker till omvärlden än sydda saker. Så ser jag att det är "mitt" småbarnstyg du syr med. Är det dags att det ska bli en vacker kreation nu, hälsar vännen från södern.

    SvaraRadera
  12. Tack för mönstret, det måste jag pröva.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Stort tack för mönstret! Ska leta rätt på lite glada tyger och försöka hitta sy-inspiration. Kramar Ullis

    SvaraRadera
  14. Har funderat ett tag på tyger, och nu äntligen hade jag "smakat" färdigt.Ibland behöver saker och ting ligga till sig. Så här blev min variant av din fina enkla beskrivning, gjorde dock inte lika stor. Kollar din blogg ofta, mycket kul, fina saker, fina foton, ja du ger inspiration Tack
    Hälsningar Birgitta
    http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=82793&set=lp

    SvaraRadera