10 jan. 2012

Recept för en lyckad dag

Ibland vill jag bara sätta mig vid symaskinen och brännsy. Trycka ner gaspedalen med hela foten och gasa och gasa. Inte tänka så mycket på bitars placering, färg och form, utan bara ta en i högen och skrika VROOM!
Har du också behov av det nån gång? Då får du ett recept här:

Spola upp så många undertrådsspolar du har med den tråd du vill sy med. Du har inte tid med den senare i arbetet, så gör det nu.
Tag 1 st jellyroll som säkert legat alldeles för länge i hyllan. 
Tag ett enfärgat tyg, som du säkert har många meter av men inte använder, och skär upp massor av remsor (cirka sådär 30 st) som är 2,5 inch breda. Lägg undan 7 st enfärgade remsor till avslutningskanten.
Stapla så många tyglager du kan skära igenom utan att slinta med kniven (jag vågade mig på 10 lager tyg) och skär 28 st bitar 4,5 inch. Skär oändligt många (i alla fall 280 st) bitar som är 6,5 inch av remsorna. Blanda remsor från jellyrollen och från de enfärgade remsorna. Lägg alla stora bitar i en stor hög. Blanda om ordentligt. Inga sorterade högar här inte!

Tag de 28 st små bitarna och sy fast en stor bit på vardera - välj inte bit, utan ta bara en i högen. Kedjesy, dvs ta inte av tråden mellan varje utan mata bara på så att det blir några mm sytråd mellan varje tygpar. Klipp av tråden. Sy fast en ny del på de 28 påbörjade remsorna och fortsätt tills du har 10 st stora (och en liten) på varje av de 28 st remsorna. Klipp isär. Pressa. (Det ska alltså inte pressas förrän nu!)

Sy ihop de 28 st remsorna, varannan med lilla biten uppåt, varannan med lilla biten nedåt. Toppen är nu klar! Och du har fått brännsy massor! Njut! Och skaka ordentligt på armarna och rulla med axlarna.

När du pressat hela toppen kan den med fördel nålas och sys ihop med fleece, gosig Minky, nån härlig bomullsfrotté eller något annat skönt. Quilta och kanta med de undanlagda remsorna. Klart! Klappa dig själv på axeln och le med hela ansiktet!

Den här övningen mår både du, ditt tyglager och din symaskin bra av!

Hur kan det bli av ett sådant recept då kanske någon undrar. Tja, en sån här quilt:





Sådär ja, nu kan du andas ut!

36 kommentarer:

  1. Tack, jag ska kocka efter ditt recept! Så härligt...kram!

    SvaraRadera
  2. Tack Anette för receptet, jättekul idé! Kvilten blev hur läcker som helst! Kram Lillemor

    SvaraRadera
  3. Å vilket bra recept. Det ska jag prova någon dag. Och vilken härlig quilt du fick ihop. Jättevacker.

    SvaraRadera
  4. Lätt som en plätt och sydd på en pisskvart ;o)
    Härlig!!

    SvaraRadera
  5. Låter som ett lyckat recept, ska prova...... så småningom:)

    SvaraRadera
  6. Du kan du, Anette! Härlig schwung i ditt quiltrecept

    SvaraRadera
  7. Tusen tack Anette! Den ska jag verkligen ge mig på helst nuuuu
    Kram

    SvaraRadera
  8. Mumsigt recept, får testa någon gång, här finns tyvärr inga jelly rolls som ligger o väntar.

    Härligt att se dig sy med lappar igen :o)

    Kram Lena P

    SvaraRadera
  9. Oh, så fin den är. Man blir glad av den.

    SvaraRadera
  10. Tack för ett underbart recept. Så himla snyggt det blev.

    Jag läste litet fel och det blev riktigt roligt
    Du skrev "Njut! Och skaka ordentligt på armarna och rulla med axlarna.

    När du pressat hela toppen kan den med fördel nålas..........." Jag läste fel "toppen" blev "kroppen" och det kändes litet fel att nåla den :-)))

    SvaraRadera
  11. Vilket bra recept!!! Tack. Kram

    SvaraRadera
  12. Tack för det receptet!! Ska nog ta mig tusan ta och testa det när jag fått hem min nya symaskin ;)
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  13. :0)))Puss på dig, den var alla tiders och kockas ska det göras bara januari är förbi!
    //Sussie

    SvaraRadera
  14. Jag läser ju mest matrecept och förstod inte mycket av ditt quiltrecept. Resultatet blev ju fantastiskt :-) Brännsy, ett nytt ord i mitt vokabulär. Ska jag anmäla det som ett nytt ord 2012, hälsar vännen från södern.

    SvaraRadera
  15. Åh dom ser ju nästan ut som mina scrapsar ;-) Kraaaam!

    SvaraRadera
  16. Vilket underbart recept, måste nästan testa en dag! Tack för det! Kram..

    SvaraRadera
  17. Ojojoj... det verkar såå spännande så till och med jag skulle kunna sätta igång!! Men först måste jag hitta en sån där jellyroll:D! Det är ju snart mässa... så då kan jag nog hitta en sån :D:D Sen ska jag också ha en lyckad dag eller antagligen flera!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Tack för receptet! Låter hur gott som helst.Och ser väldigt gott ut. Kram, Gunilla G

    SvaraRadera
  19. Tänk om man kunde få såna recept på vårdcentralen. Vad bra alla svenskar skulle må! Tusen tack för att du delar med dig! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  20. Jag älskar att brännsy!!!
    Lovar inte att använda ditt recept, men konceptet!!!
    Tack för inspirationen!!!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Vilket härligt recept. Ska provlaga det någon gång. Har ingen jelly roll men jag kan kanske göra en egen. "Man tager vad man haver"
    lär hon ha sagt, Kajsa Varg.
    Kram

    SvaraRadera
  22. WOW så snygg. detta recept tar jag nog o utövar själv nu när jag ska vara sjukskriven. Men kommer ta vad jag har.. Tack för underbar blogg o mönster du delar med dig! ( inne på mitt 5:e par sockar nu)

    SvaraRadera
  23. Det var då ett mycket lyckat recept, härlig färgkombination! kram Katarina

    SvaraRadera
  24. Vilken underbar quilt och tack för att du delat med dig av receptet!

    SvaraRadera
  25. Det var nog den vackraste medicinen och det härligaste receptet jag någonsin sett, det måste jag förstås spara och prova! Tack så mycket för det! =D

    SvaraRadera
  26. Superfint täcke! Jag lånade ditt mönster på enkla raggsockor och tipsade på Facebook's sticka cafe. Hoppas det går bra! Det var sånt bra mönster!

    SvaraRadera
  27. Svart och rött härliga färger,så kul med ett enkelt recept. Det skall jag spara och använda.
    Tack och kram Elisabeth

    SvaraRadera
  28. WOW....vilket härligt recept.Slutresultatet är bara sååååå underbart.Det där kanske till o'med jag skulle kunna klara av.Har en massa lappar som legat i många,många år.Nu kanske det blir av.Fast jag har ju ingen jelly rolls på lut.

    SvaraRadera
  29. Fantastiskt vilken snygg quilt du fick ihop!
    Kram Lena i Kungsängen

    SvaraRadera
  30. Otroligt bra recept och vilken fin quilt sen.
    kram Milly

    SvaraRadera
  31. S-t pommefritt kvinna - den ser ju hur designat ut som helts = ursnygg!!
    Åh jag som har åtminste tre olika jelly rolls som bara ligger där och skräpar.........Absolut nåt att tänka på när inspirationen tryter framöver. Bra gjort ocxh kul beskrivning!!

    SvaraRadera
  32. Härligt recept, såg det först i mobilen idag när jag var på väg till jobbet, sen har jag tänkt att ett sånt täcke ska jag nog göra som mysfilt.
    Kram Christina

    SvaraRadera
  33. wauw, hvor er den smuk- jeg håber man må lade sig inspirere? Må jeg lægge fotoet ind på min blog og linke til dig?

    SvaraRadera
  34. Ellen Katrine - Javisst går det bra!

    SvaraRadera