5 nov. 2020

Beskrivning - Löpare med kvadratstjärnor

Förra helgen plockade jag fram hösttyger och sydde en löpare efter en idé jag haft ett tag.

Mönstret till blocket visade sig, efter en stunds googlande, heta Double Square Star. Ett lättsytt och fint block.

Vill du också sy kvadratstjärnor? 

Så här gjorde jag:


Till ett stjärnblock behövs två olika tyger till stjärnan och ett eller två tyger till bakgrunden.
Jag använder inch-mått och syr med 1/4-inch sömsmån. 

Av stjärntyg 1 skärs 2 kvadrater 4,5 x 4,5 inch samt 4 kvadrater 1,5 x 1,5 inch
Av stjärntyg 2 skärs 2 kvadrater 4,5 x 4,5 inch samt 4 kvadrater 1,5 x 1,5 inch
Av bakgrundstyg skärs 4 remsor 2,5 x 4,5 och 4 remsor 2,5 x 6,5 inch (eller 2 av varje om två olika tyger väljs).

Till en fjärdedel av stjärnblocket behövs en stor kvadrat, två små kvadrater och en remsa i varje längd.

Börja med att lägga en liten kvadrat på vardera remsa enligt bilden. Rita ett diagonalt streck över lilla kvadraten och sy på strecket. 

Klipp bort överflödigt tyg och pressa bitarna.

Sy ihop den korta remsan med den stora kvadraten och

sy därefter fast den långa remsan. 

Ett fjärdedels block ser ut så här. 

Sy tre fjärdedelar till och sy därefter samman dem först två och två, 

och sedan till ett helt stjärnblock. Blocket blir 12 x 12 inch, alltså 30 x 30 cm.

Av mitt demo-block blev det en julkudde, 30 x 30 cm.

Till löparen använde jag fem block och den är 150 cm lång.


Jag använde en tunn dukvadd och bomullstyg till baksidan och kanten runt om är 2,5 inch bred och dubbelvikt innan fastsömnad.

Jag gillar att frihandsquilta så det gjorde jag i varje stjärna på duken. På kudden sydde jag istället några varv med övermatare.

Ett snabbt och roligt projekt.

När jag googlade runt efter blocknamnet hittade jag en kort instruktionsvideo till Double Square Star, med andra mått än de jag använde. Mått som ger ett större block, mer lämpat för en quilt kanske.

Håll till godo hälsar Minerva och jag.

2 kommentarer:

  1. Jätte, jättesnygg och vilket trevligt block, tusen tack för din inspiration. Kram Immi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, roligt att kunna inspirera! Kram

      Radera