28 nov. 2011

Sockor till ca 2 och 6 år.

Nu har jag provat mina teststickade sockor från tån och uppåt med tomathäl på en 1-åring och en 6-åring. Sockorna var perfekta till 6-åringen men lite stora, som planerat, till 1-åringen.

Mönstret som jag använde var det HÄR med modifieringar enligt nedan.


ca 6 år:
Lägg upp som en vuxenstrumpa men öka inte mer när det är 9 m på varje sticka = 36 m.
Sticka rm tills strumpan är ca 12 cm.
Gör en tomathäl och börja med att flytta 2 m från st 1 och 2 till 3 och 4.

Gör 9 varv med vändningar och sticka hela varvet runt på varv 10. Gör 3 tomatklyftor som på vuxensockan.
Minska 1 m på varje sticka sista varvet innan resåren.


ca 2 år:
Lägg upp som en vuxenstrumpa med när det är 6 m på varje sticka, gör ett varv utan ökningar. Öka sedan till det är 7 m på varje sticka.
Sticka rm till ca 10 cm
Gör en tomathäl och börja med att flytta 2 m från sticka 1 och 2 till 3 och 4.
Gör 7 varv med vändningar och sticka hela varvet på varv 8. Gör 3 tomatklyftor som på vuxensockan.
Minska 1 m på varje sticka sista varvet innan resåren.

När man är precis fyllt 1 år och har hala lite för stora raggsockor på är det ganska svårt att stå stilla, men min söta lilla modell gjorde så gott hon kunde. :o)
Och 6-åringen testade givetvis glidet i sockorna han också! Han svischade fram över köksgolvet.
Tack och puss till mina söta och fina sock-modeller!

1 kommentar: