2 apr. 2016

Försvinnande tid

En färgglad batikquilt får pigga upp denna första lördag i april då jag hade tänkt ägna mig åt klädsömnad tillsammans med ett helt gäng men i stället är hemma och laddar batterierna. Det blir inte alltid som man tänkt men det blir bra ändå.
Mönstret till de här blocken kallas Disappearing hourglass, försvinnande timglas, och en bra och tydligt instruktionsvideo från Missouri Star Quilt Company finns HÄR
Jag utgick ifrån ett paket med 10 x 10 inch batikrutor och la till ett vitt batiktyg på metervara som jag använde till alla block. Några andra batikrester fick bli asvlutningskant. 
Eftersom jag fortfarande försöker minska mitt tyglager och ta vad jag har hemma så blev baksidan på den här ljusa och färgglada quilten något oväntat mörkgrå fleece. Batiken är så tät så det grå syns inte genom det vita, vilket troligen hade hänt om jag hade haft vanligt bomullstyg i stället för batik. 
Det finns ingen vadd eller annat mellanlägg i täcket. 
Mestadels är den quiltad i sömmarna men i mitten på varje stjärna är den frihandsquiltad lite grann. 
Nog piggar den upp en ganska grå dag! 
Morris tycker att det är jättebra att matte är hemma.
Han bjöd på mus till lunch. Han är en snäll kisse.

2 kommentarer:

  1. Kan inte hålla mej, ligger i startgroparna för att plocka ihop tyger. Den ser jättekul ut att sy på videon. Kram Vivianne

    SvaraRadera