3 dec. 2014

Koftstart

Nu är koftstickningen enligt Stickameras koft-kal uppstartad. Jag ska göra en v-ringad kofta och till att börja med är det slätstickning som gäller, så när som på ett par maskor mitt bak som så småningom ska bli en piffig detalj. Tänker jag mig. Det kanske inte blir som jag tänkt och då får jag tänka om.
Garnet, Ask Hifa 2, är riktigt härligt att sticka med.
Den här koftan har tyvärr redan fått konkurrens då jag fick fler idéer. Först gjorde jag en provlapp med en tråd Drops cotton viscose och en tråd Drops alpaca i färger jag hade hemma.
Jag blev inte nöjd med resultatet när jag gjorde min provlapp. För mycket raggsockskänsla över den. Nu har jag börjat på en ny provlapp med samma Drops cotton viscose-garn samt en tråd Sandnes minialpakka i färger som bättre matchar varandra.
Det ser riktigt lovande ut. Färgen är inte riktigt så skrikig i verkligheten. Lampljus och mobilkameran är inte bästa förutsättningarna för att få bra färgåtergivning. I vilket fall som helst så finns det en möjlighet att den här provlappen blir startskottet till en ny tröja eller kofta.

Idag har jag haft sällskap av en envis huvudvärk sedan tjugo över fyra i morse. Den släpper inte taget om mig hur mycket jag än försöker bli av med den eller nonchalera den. Ibland är jag avundsjuk på dem som aldrig eller sällan har migrän eller ont i huvudet men det tjänar inte mycket till. Det är som det är. Dagens ruta blev i alla fall huvudvärksgrå. 
Vad det gäller kampen om min skrivbordsstol så får jag nog se mig besegrad. 
Den är nästan aldrig ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar