14 dec. 2014

Britt-Marie var här

Tredje advent försvann i ett huj. Vad är ett huj egentligen? Jag lyssnar på boken Britt-Marie var här av Fredrik Backman och har inte hunnit lyssna klart. Den är bra, riktigt bra. Nackdelen med att lyssna på böcker är att man inte kan läsa snabbare när man vill veta vad som ska hända. Britt-Marie är som en person man känner, en person som till någon del, då och då, finns inne i en. En som känner trygghet i det invanda, även om det invanda inte är bra så är det bättre än det oförutsedda. Bättre än överraskningar. En som städar, för när det är kaos runt omkring så mår man lite bättre om det är rent och välstädat närmast en. Britt-Maries man bedrar henne, ser henne inte, tar henne för givet. Han älskar avdrag men avskyr bidrag. Han älskar pengar och status. Hon putsar fönster och tvättar skjortor. Boken berör. Mig berör den på djupet. Den är både sorgligt sann och härligt komisk. Nu vill jag veta hur det går! Har en fjärdedel kvar att lyssna på i morgon. Längtar. 
Dagens ruta är stillsam. 
Så där som det kan vara mitt i stormens öga. Julpanik och sånt avstår jag gärna ifrån. 

1 kommentar: