30 dec. 2014

En perfekt tröja

Vissa saker är smärtsamma och sorgliga att avsluta men inte alla. En del saker avslutas med lättnad och andra med glädje. Jag har just avslutat ett stickprojekt som nu går in i nästa fas som färdig tröja. Själva arbetet är avslutat, med glädje, och nu börjar användningen. Bilderna är dåliga, de flesta tagna med självutlösaren på mobilen, men ibland får det räcka.
Jag har stickat i danska garnet Duo av 100% ull på stickor 3,25 mm. Jag köpte tre härvor, en i varje färg, och jag har nästan hälften kvar av det mörkaste och lite mindre av den mellanfärgade. Nästan allt det ljusa gick åt. Mönstret är Ateljé Norrgårdens perfekta tröja
Jag gjorde modellen med lite vidd. I mönstret finns även beskrivning till en rak modell och en klockad. Eftersom tröjan är tunn och lätt så gjorde jag trekvartslånga ärmar och om det inte känns bra så gör jag dem långa i stället men jag tror att jag behåller dem som de är. 
Det enda jag borde gjort annorlunda var att jag ökade lite för många maskor på axlarna. Det har blivit små "puffar" som syns om jag böjer mig framåt. Jag tror garnet kommer forma sig bättre efter lite användning. 
Lätt och tydligt mönster, anpassningsbart för alla sorters garner. Tröjan stickas uppifrån och ner. Jag plockade upp resåren i halsen och stickade den efteråt.
Dagens ruta, den näst sista!, är läckert grön. Nu går vi ju mot ljusare och förhoppningsvis ljuvare tider. 
Fintfint tycker Morris. 
Vår busigaste kisse.


3 kommentarer:

  1. Åh, vilken fin tröja! Har du virkat en ruta om dagen hela året? Smart! Ska det bli en filt? (det kanske står någonstans om jag letar). Väldigt kul idé. Den blev jag sigen på att låna 2015! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, en ruta varje dag i ett helt år :) Det blir en filt så fort jag orkar montera den.

      Radera