2 mars 2018

Beskrivning - Väskor med blixtlås och foder

Det finns många olika sätt att sy väskor med blixtlås. Det här är ett sätt som jag använder för att inte få några synliga traskanter i väskan. Allt är fodrat och fint  när man öppnar den.
Jag visar hur jag gör, har du andra sätt som du tycker om, fortsätt att göra så som passar dig och låt dig istället inspireras av de färdiga väskorna. Min förhoppning är att beskrivningen ska vara så pass enkel att även du med lite mindre sömnadsvana ska våga dig på att sy en väska med blixtlås. Det är inte svårt, man får bara sy lite långsamt ibland. Man måste så klart inte nåla så mycket som jag gör men trots att jag syr mycket tycker jag att det är lättare att få en fin finish om jag nålar och har kontroll på delarna under sömnadens gång.
För att sy en väska behöver du:
tyg till utsidan, ett eller flera
tyg till foder
ett mellanlägg med klister på ena sidan, gärna en tunn vadd
ett blixtlås med plasttänder
handtag eller tyg till handtag
en liten tygbit till ändstoppar till blixtlås
ev DMC-garn och en synål

Börja med att göra i ordning tyget du vill ha till väskans utsida. Det kan vara ett tyg, flera tyger som sys ihop, det kan pyntas med band eller spetsar eller låt det bara vara enkelt. 
Två sidor behövs, här är mina ca 38 x 42 cm men måtten bestämmer du själv. Vill du ha ett tyg som bildar botten, som det rosa på den här väskan, låt det vara ca en tredjedel av utsidan. Klipp ur en kvadrat i de båda bottenhörnen, jag har klippt mina 7 x 7 cm. Klipp till två foderdelar i samma storlek och två delar i mellanlägg. Jag har använt ett mellanlägg som är lite fluffigt, tunn vadd med klister på ena sidan. 
Börja med att pressa fast mellanlägget på väskans utsida. Akta så det inte kommer klister på strykjärnet, det är så jobbigt att ta bort, så klipp bort mellanlägg som sticker utanför tyget innan du pressar. Kvilta ihop lagren om du vill. Jag har inte gjort det på dessa väskor.

Bestäm vilken sorts handtag du vill ha. På den lila har jag klippt en remsa ca 10 x 30 cm, pressat den fyrdubbel med traskanterna  inåt och sytt en kantstickning på var långsida. Handtaget är sedan vikt på mitten och fastsytt i sidan på väskan.
På den rosa använde jag två breda bomullsband som jag klippt bort från en lyxig shoppingkasse, de är ca 35 cm långa. Det går förstås bra att sy egna handtag som till den lila väskan och placera dem i ovankanten på väskan. Det har jag gjort på den blå. Vill du ha långa handtag så att det blir en axelväska, gör dem ca 70-75 cm långa.
Nåla fast handtagen där de ska vara, fast inåt väskans centrum. På bilden ovan syns också att jag nålat fast en namnlapp i ena sidsömmen och en liten bit dubbelt sidenband i den andra. De är bara till för dekoration.

För att få handtagen precis mitt emot varandra på båda sidorna kan du lägga delarna mot varandra i ovankant när du nålar så du ser att de kommer på rätt plats.

Sy fast alla handtag och dekorationer med en smal sömsmån. Sy gärna fram och tillbaka några gånger så det håller bra. 
Nu är det dax för blixtlås, fast först; klipp en liten tygbit, ca 6 x 6 cm. 
Vik den fyrdubbel med traskanterna inåt (som handtagen) och pressa. 
Använd ett blixtlås med plasttänder, de går att sy tvärs över, det gör inte metallblixtlås. Klipp blixtlåset så att det blir ca 3 cm kortare än ovankanten på väskan. Det går utmärkt att klippa av färdiga blixtlås till önskad längd, var bara noga med att kläppen är på den delen av blixtlåset du vill behålla. Det går också bra att använda blixtlås på metervara. 
Stoppa in ena änden av blixtlåset i den lilla fyrdubbla tygbiten. Sy några gånger fram och tillbaka. Stoppa in blixtlåsets andra ände bredvid och sy fast det också. 
Klipp rent så tyget blir lika brett som blixtlåset. 
Nu ska blixtlåset nålas fast mot ovankanten på den ena av väskdelarna. Blixtlåset ska börja och sluta ca 1,5 cm från sidan på väskan och ligga med rätsidan, dvs där kläppen är, mot rätsidan på tyget. 
Sy fast blixtlåset. På många blixtlås finns en liten rand, försök att följa den så syr du lagom långt in. När du kommer till kläppen, låt nålen stanna nere, höj pressarfoten och lirka förbi kläppen eller fäst sömmen, klipp av tråden, flytta kläppen och börja sy igen lite omlott i den befintliga sömmen. 
Ta en foderdel och lägg den räta mot räta mot tyget. Nåla fast det i ovankanten genom blixtlås och utsida. 
Vänd alltsammans och sy en söm precis i den söm du alldeles nyss sydde.  
Fördelen med att sy fast fodret i den söm du redan sytt är att den nya sömmen inte drar iväg åt något eget håll. Känn efter när du kommer till kläppen och flytta den då som tidigare. 
Nu sitter utsida, foder och ena halvan av blixtlåset ihop.
Både tyg och foder ska pressas bort från blixtlåständerna, så att kläppen löper fritt. Provdra gärna kläppen fram och tillbaka så du känner att du inte sytt för nära tänderna någonstans. 
Lägg nu andra utsidesdelen räta mot räta med den första. Nåla samman så att blixtlåset och tygdelarna matchar i ovankanten och kontrollera att du inte syr fast handtagen i blixtlåssömmen. Även nu ska blixtlåset börja och sluta ca 1,5 cm från var sida. 
Sy ihop, försök att även denna gång följa randen på blixtlåset om det finns någon sådan, sy med lika bred sömsmån hela tiden. 
Lägg den sista foderdelen räta mot räta med den första. 
Matcha ovankanten noga och nåla. 
Vänd på arbetet och sy, som tidigare, i befintlig söm.  

Pressa delarna ifrån blixtlåständerna, både på foder och utsida. Prova dra kläppen fram och tillbaka så du känner att den löper fritt. 
Om den inte gör det, sprätta upp sömmen där det tar emot och sy en ny söm lite längre ifrån tänderna.

Öppna blixtlåset. Det är viktigt för annars kommer det bli svårt eller omöjligt att vända väskan senare. Vik ut väskan så utsida ligger räta mot räta med utsida och foder ligger räta mot räta mot foder. 
Nåla samma runt om utom i hörnen. Lämna öppet ca 15 cm mitt på bottensidan på fodret, jag brukar sätta två nålar intill varandra där jag ska sluta sy och där jag ska börja sy igen så jag inte syr igen botten av misstag. Sånt kan hända, det vet jag av egen erfarenhet.

Sy alla fyra sidorna. 
Nu är det bottenhörnens tur. Vik ut dem så sömmarna möts. 
Nåla ihop ett hörn i taget, försök att få det så slätt och fint som möjligt, känn gärna att sömmarna ligger rakt ovanför varandra en bit ner från kanten. Jag brukar sätta en nål där så inte bitarna glider isär när hörnet sys.
Gör på samma sätt med resterande hörn.
När alla hörnen är sydda är det dax att vända väskan genom hålet i botten på fodret. 
Tryck ut bottenhörnen ordentligt och även blixtlåshörnen. 
Det blir fina hörn om man trycker ut med ett finger. Använd inte något som är för vasst, då finns risk att något går sönder.
Sy ihop hålet i botten på fodret, på maskin eller för hand. 
Om du vill kan du sy en stödsöm runt blixtlåset så inte tyget åker upp och fastnar. På den gröna och den lila sydde jag enkla förstygn med DMC-garn, tre trådar, för hand runt om. 
På den blå sydde jag en söm på maskin. 
Den går inte att sy ända ut till sidsömmen eftersom det inte går att komma åt där med symaskinen men det räcker med att sy så långt ut man kan. Fäst tråden.

Forma botten och pressa väskan noga. 
Fyll den med sånt som gör dig glad! 





Verkar det krångligt; ta ett litet steg i taget så ska det nog gå bra.
Lycka till med sömnaden!

En liten sak till...Missbruka inte beskrivningen, kopiera den inte och låt inte andra tro att du gjort den. Sy så många väskor du vill efter beskrivningen och sälj färdiga produkter om du har lust, dock får inte beskrivningen säljas. Publicerar du bilder på nätet så hänvisa till min sida, anettemcl.blogspot.com, och skriv att beskrivningen kommer härifrån, gärna med en länk. Respekterar du detta känner jag mig inspirerad att göra fler beskrivningar. Tack!

38 kommentarer:

  1. Fantastiskt välgjord beskrivning och härliga inspirerande väskor! Tack för att du delar med dig så generöst av vackra alster och fina tankar om stort och smått.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Anette för en välgjord beskrivning!
    kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin beskrivning du gjort och delar med dig av. Kul att följa hur du syr väskorna.Tusen tack!!Alla är så fina och broderiet har jag på en väggkvilt här hemma.Gillar B Hayes mycket.Ha en trevlig helg! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bronwyns broderier är så fina! Jag broderade många under en period. Så ledsamt att hon blev sjuk och slutade rita. ❤️

      Radera
  4. Jag ville få användning för broderiet på en välanvänd t-shirt och hittade din fina beskrivning på blixtlåsväska. Nu har jag använt en småregnig söndag och några lämpliga tygrester till att sy en väska efter dina toppenbra instruktioner (broderiet infällt). Jag blev jättenöjd med resultatet.Stort tack!

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken bra och förståelig beskrivning du gör. Längtar efter att få göra min första väska❤️����

    SvaraRadera
  6. Hej har gjort några vanliga påsar och känt att det är på tiden att prova med drag kedjor å hittar din beskrivning, nu skall det prövas om ja lyckas mvh:Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Det fixar du utan problem!

      Radera
  7. Så bra mönster. Har sytt massor av väskor, men alltid hittar man nåt nytt, som mam bara måste sy. Tack, tack

    SvaraRadera
  8. Tack snälla du för en så fin beskrivning som gjorde att också en nybörjare klarade det. Du förgyllde verkligen vårt höstlov🌸

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Det var min förhoppning att beskrivning skulle funka för en nybörjare. Önskar er fortsatt härligt höstlov!

      Radera
  9. Jag ska sy en väska (och foder) med sida också runt om som gör att det blir bredare upptill vid blixtlåset. Har du tips om hur jag lättast syr i mitt blixtlås då?
    Tack för fin blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är inte riktigt säker på hur du menar så det är svårt att ge några enkla råd. Hoppas du löst det!

      Radera
    2. Tack för beskrivningen av blixtlås med foder! Jag skall försöka sy en axelremsväska.

      Radera
  10. Tack för trevligt mönster. Nu ska jag våga mig på att sy en väska med blixtlås. :)

    SvaraRadera