26 mars 2013

Skakar om bland hjärncellerna

"-Vad har du gjort idag lilla hjärtat?"
"-Jobbat och sedan legat nedbäddad i sängen hela eftermiddagen, i tystnad och mörker, på grund av ont ont ont i huvudet. Det har fortfarande inte släppt."
"-Så bra då, då har du skakat om dina minnen lite grann och kommit på saker som du nästan glömt!"

Ja, typ så känns det. Värsta migränanfallet på länge - och då kommer jag plötsligt att tänka på resan till Shanghai för 12 år sedan! Nu kunde jag inte låta bli att leta fram några gamla bilder.
Shanghais skyline - som den såg ut i augusti 2001. 
Långt från toppmoderna skyskrapor fanns traditionella transporter. 
Om jag minns rätt så bodde vi i den här skrapan. Översta delen var en roterande restaurang. 
Vi testade allt från anknäbbar till manetsoppor. 
Maos rumpa - dold av en keps. 
Det här var ett par veckor innan katastrofen i New York 9/11 och jag vågade åka upp i den då högsta skyskrapan i Shanghai, Jin Mao Tower 421 meter. Utsikten var vidunderlig. Nu är Jin Mao Tower 70 meter kortare än högsta byggnaden i Shanghai!
Stopp - antar jag. 
Överallt var det nackspärr som gällde om man ville se hela byggnader. 
Största shoppinggatan Nanjin road var full av folk fram till elvatiden på kvällen. Sen syntes knappt en enda männsika till mer än de som höll rent på gatorna. 
Som väl var hade jag ingen trumpet med mig! 
Sötaste tjejgänget.

Tänk vad man kan komma på när man har ont i huvudet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar