18 jan. 2018

Stjärnhop

Så den blev klar till slut.
Jag njuter av att titta på Stjärnhopen och jag ler varje gång. Jag fixade det!
Min sjal är stickad av Kauni ullgarn, dels i brunt och dels i blå-grönt, på stickor 3.5 mm. Det gick ungefär åt 250 gr av det bruna och 200 gr av det melerade garnet. Som mest hade jag 816 maskor på ett varv, det var när bården var som vidast. 
 Mönstret är framtaget för Stickas medlemmar och kan inte köpas.  
Bården är dubbel och fastsydd mot avigsidan. En snygg detalj för att dölja klippkanterna eftersom sjalen är stickad runt på rundsticka som en lång och spetsig strut. 
Jag vet inte hur mycket jag kommer använda Stjärnhopen som sjal, den är tung och ganska kompakt, men det förtar inte glädjen över att ha rott projektet i hamn. Den kommer pryda sin plats även om den bara kommer hänga över en stolsrygg.
Min lärsjal, den som på allvar fick mig motiverad att lära mig flerfärgsstickning utan att kämpa med varje maska, eller rättare sagt, i början fick jag kämpa med varje maska men det blev lättare och lättare. Sjalen innehåller en mängd olika experiment med att hålla de båda trådarna på ena eller andra eller tredje sättet, jag har testat att sno garnet ofta och sällan, jag har ändrat mönstret helt oavsiktligt på en stjärnrad och mer avsiktligt på andra där jag försökt komma ifrån långa flotteringar men helheten blev ändå bra. Det blev en hel hop med stjärnor!

Min kropp är lite motsträvig och öm efter några dagar med hög anspänning 
men idag har det fått vila och bara vara. Här och nu.

6 kommentarer:

  1. Vilken ofattbart vacker sjal, önskar att jag kunde sticka.

    SvaraRadera
  2. Lena i Östersund18 januari 2018 kl. 19:25

    Fantastiskt fin ������

    SvaraRadera
  3. Den är helt underbar!

    SvaraRadera
  4. Så vacker!!! Jag har en så stor med stora tofsar i hörnen.Den är från Danmark och stickad i vackra ullgarner. Jag har aldrig använt den,men den är säkert perfekt en riktigt kall dag.Måste kännas härligt att ha den färdig med så fint reultat. Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är så imponerad av din vackra sjal. Vilket arbete! Jag har följt din blogg i flera år men brukar vara ett "spöke" men nu var jag bara tvungen att kommentera.

    SvaraRadera