19 jan. 2018

Fredagstulpaner, visst är det ett ord?

Tusen tack för alla fina kommentarer om Stjärnhopen! Jag är så glad, både för den och för att ni är många som tycker den är fin eftersom det varit mycket möda instickat i den under lång tid. Nu har jag redan kastat mig över nästa projekt, jag ville inte riskera att fastna i vakuumet för länge. 😊

I huset vid havet är det nya fredagstulpaner på köksbordet,
vi ser ut över lite snö på klipphällarna runt viken och 
vi slappar efter arbetsveckan.
Mitt nya stickprojekt är en turkos tröja i alpacka och mohair. 
Jag är osäker på om jag kan ha en tröja i alpacka och mohair utan att klia ihjäl mig. Jag stickar en bit till och känner efter hur tyget blir. Jag är inte känslig för stickig ull men alpacka och mohair kliar på ett annat sätt. Mohairen är fin silke-mohair, långt ifrån den läskiga akryl-mohairen som fanns på 80-talet, så det kanske går.

Min uppmärksamhet är inte helt inriktad på den nya tröjan, för en pågående kofta pockar på.
All mönsterstickning är gjord så nu är det bara enfärgad motorvägsstickning kvar. Fast först ska jag prova koftan. Igår trodde jag den skulle bli alldeles för stor, ikväll efter att ärmmaskorna satts av på tråd, känns det som om den skulle bli för liten. Hoppas nu på att den blir lagom!



4 kommentarer:

  1. Hej igen. Vilken avundsvärd utsikt du har över din vik, inte undra på att du är så kreativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit kreativ, oavsett utsikt, så jag tror inte det beror på den ;)

      Radera
  2. En turkos kofta verkar fantastiskt att ha. Den mohairen jag stickade av på 80-talet var i det närmaste ren mohair men den kanske kliade den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker dagens mohair känns mjukare på alla sätt och hoppas att den inte ska klia. :)

      Radera