6 jan. 2018

En. Sak. I. Taget.

Jag hade en idé om att koncentrera mig på Stjärnhopsjalen som jag började på i september 2012 och göra den färdig.
Det har inte gått så bra...
Jag har stickat på sockorna jag la upp härom dagen,  
jag har påbörjat ett par Yll o tyll-vantar och 
dessutom har jag plockat fram garn till Yll o tylls Zebrasockor. 
Det är ingen ordning, allt på en gång i stället för en sak i taget. Det kan kanske bero på att den långa julledigheten snart är slut och jag vill hinna göra allt. I stället hinner jag ingenting.

Fast jag har lyssnat på Märta Tikkanens inläsning av sin egen bok Århundradets kärlekssaga. 
Jag förstår inte att jag inte läst den tidigare. Den är fantastisk! Ärlig, rak, djup, hoppfull, svart, allt på en gång. Jag lät mig svepas med i Märtas berättelser och upplevelser, som om jag var där, som en fluga på väggen och såg och hörde allt. Kanske är det så att böcker kommer till en när man är redo att läsa dem, när man är mogen för att förstå och ta till sig? Jag vet inte men jag är så glad att den nu finns inuti mig, sparad på en egen plats på hårddisken. 
Jag ska försöka koncentrera mig nu och göra en sak i taget.

2 kommentarer:

  1. "Det är ju ingen ordning på allting!" som Pippi Långstrump säger. :)
    Och jag tror att allt både saker o människor kommer till en när en är redo och/eller behöver det.
    Just nu behöver jag ro i själen så jag lyssnar på (och fördjupar mig i) gamla, kända klassiker. Det funkar det med!
    God fortsättning på det nya året! Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det gamla och kända det allra bästa! Kram

      Radera