30 jan. 2018

Mahy

Det var nästan lite vår i luften hos oss idag. Sol och fyra plusgrader. Och den nya sjalen!
Den är stor men väger bara 124 gram. Mjuk och lätt som ett moln. 
Mönstret Mahy är gjort av Karie Westermann, finns att köpa på Ravelry och är på engelska men det mesta är ritat i diagram och är man van att sticka efter diagram så behöver man inte vara så bra på engelska sticktermer.  
Min sjal är stickad i Supersoft, de två ljusaste färgerna och den allra mörkaste, och Geilsk tynd uld, mitten- och den näst mörkaste färgen. Jag hade 50 gram av vardera och fick garn över i alla färger. 
Idén att göra sjalen i fem färger fick jag för länge sedan när jag såg Karins på Ateljé Norrgården. Hon hade stickat sin i gult, via orange till rött, och den var otroligt fin. Jag köpte de två Geilsk-nystanen då men saknade resterande färger och de har jag köpt till ganska nyligen. 
Min sjal är stickad på stickor 5 mm men jag hade kunnat gå ner i stickstorlek och sjalen hade ändå blivit skir och fin och tillräckligt stor tror jag. Känslan hade förstås inte blivit riktigt lika viktlös då så jag är riktigt nöjd med mitt val. 
Färgerna på Supersoftgarnerna är Iced, Opal och Navy heather och Geilskfärgerna är kort och gott nr 2 och 3. 

Nästan vår, ja det kändes verkligen så när jag var ute en stund. Vinden var lite kylig men fåglarna har börjat kvittra i buskar och träd. Solen värmer inte riktigt än men vad gör det när himlen är alldeles blå? 
Vi stod på bryggan en stund när vi hade varit ute, jag och Luna. Som vi brukar göra. 
Det tycker vi om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar