21 juli 2014

Mina tips

Feber och sommarvärme är ingen rolig kombination men här kommer mina tips för att härda ut en sommarförkylning.

1/ Ta febernedsättande enligt förpackningen. Det känns som mirakelmedicin och för en stund tror man att man är pigg och det är ju inte så tokigt.
2/ Var där det är svalast för stunden. I mitt fall mestadels i sovrummet men fram på eftermiddagen på altantrappan i skuggan där det fläktar lite lagom och svalkar kroppen. Glöm inte pappernäsdukar och ett glas vatten var du än är.
3/ Titta på tv-program på Play och/eller lyssna på podcast. Jag valde senaste avsnittet av Sommar med Ernst på TV4-play och så ett avsnitt av Strömsö på SVT-play. Efter det lyssnade jag på tre avsnitt av Stickpodden. Nördigt, roligt och inspirerande. Alla tre.
4/ Strunta i mat och ät glass i stället. Gott och svalkande.
5/ Om möjligt, gosa med kattungar och ta drösvis med suddiga bilder när de svischar förbi. Radera de värsta bilderna samt alla där det som mest syns en svanstipp.
6/ Okej då, ät mat om någon annan lagat och serverat den.
7/ Ta en chokladbit eller två, eller fler. Det piggar upp en liten stund.
8/ Sticka några varv på en enkel stickning, välj inte någon som kräver koncentration för det blir bara fel då. Jag vet...
9/ Lirka bort garnet från intrasslade kattungar.
10/ Skriv långa listor med sådant du ska göra när du blir frisk och kasta sedan bort listorna.
11/ Virka dagens ruta i en tråkig förkylningsfärg och fotografera den med det mest färgglada i trädgården så det blir lite balans i tillvaron.
12/ Skratta åt att en av de små jordgubbarna du sytt och lämnat på köksbordet plötsligt dyker upp nedanför sängen. Hur i all världen kom den dit? Låt sedan någon annan i familjen leta efter de andra två som kattungarna haft roligt med.
13/ Lägg jordgubbarna på ett fat tillsammans med några från syveckan och ta en bild innan de försvinner igen. Fatet i det här fallet är av öländsk kalksten, gjort av Gösta Nilsson i Södvik, och var en bröllopsgåva till mig och maken när vi gifte oss för snart ett kvarts sekel sedan. Jag har en crush på öländsk kalksten föresten och är så glad för fatet som vi fick av en farbror till mig och hans fru.
När allt kommer omkring har dagen varit ganska okej om man bortser från det där som har med förkylningen att göra. Inte det sämsta.

2 kommentarer:

  1. Efter dina goda råd kan man nästan längta efter infektionen........näää helst inte. Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Dina tips och råd kan komma till användning fast man inte är förkyld, trevliga är de. Krya på dig! Kram

    SvaraRadera