6 okt. 2013

Ett segel!

Att sticka en mysteriestickning medför att man inte vet vad man stickar. Oftast vet man om det ska bli en sjal eller ett par vantar eller så men att Westknits Color craving skulle bli ett segel det hade jag aldrig kunnat räkna ut! Frågan är om Stephen West själv visste att det skulle bli det...
 
 Jag har stickat med Supersoft, några nystan från Holst och några från Magasin Duett, på stickor 4 mm. Jag ville ha en luftig och lätt sjal och det fick jag för hela härligheten väger bara ca 175 gram.
Jag gillar verkligen spelet mellan färgerna, precis som namnet Color craving inspirerade till men jag är än så länge lite tveksam till att ha en sjal som är ca 2 meter lång men den går att vira många varv utan att det blir klumpigt och kommer värma bra.
Extra förtjust är jag i picotkanten. Det gör hela sjalen på något sätt.

När jag stoppade ner hela seglet i tvättstället för att skölja upp inför blockning blödde det röda garnet ganska mycket men det vita tog inte upp något av överskottsfärgen. Pust!
Om jag sträcken ut sjalen ordentligen när jag blockar den? Nej, inte den här gången. Två meter räcker.

2 kommentarer:

  1. Ett underbart segel. Verkligen inte lätt att gissa hur den skulle se ut när den satt på rundstickan.

    SvaraRadera
  2. Fin färgkombination du valt till ditt "segel". Modellen som sådan känner jag mig lite tveksam till men så är jag inte heller Stephen Westfrälst.

    SvaraRadera