31 okt. 2013

Det stora blå

Femte färgen i regnbågen är blå.
Blå - du lugna, trygga, välkända och självklara. 
Blå som himlen.
Blå som havet.
Blå som Jungfrun i horisonten.

Blå som vårens vackra sippor.
Ett otroligt vackert blått fönster finns i katedralen i Glasgow. 
I varje liten ruta av det stora fönstret finns en bokstav. Bokstäverna bildar ord och orden meningar. Ett blått glasfönster kan rymma hela skapelseberättelsen. Bokstavligen.

Blå quiltar har jag också sytt.
Isblå, himmelsblå och blåklintsblå.

Blå jungfrun vinkar och viskar att blått är livet och blå är evigheten.
Det största är blått.

1 kommentar:

  1. Så fint du beskriver blått. Inte alls som jag tänker mig blått - "blå känslor" och på väg till mörker. Precis som dina blå kviltar och bilder är vackra måste jag nog omvärdera min syn på det blå.

    SvaraRadera