24 juli 2013

Sömnlös?

Ibland är det svårt att sova på nätterna. Helt omöjligt faktiskt, fastän man försöker på alla sätt och vis men när man vänt på täcket, bytt kudde, druckit vatten, gått en runda i mörka huset och till och med lagt sig i gästsängen och ändå inte somnat så är det lika bra att ge upp. Häromnatten så tände jag lampan efter just alla de där försöken och läste Kockskola för ensamma hjärtan av Marita Conlon-McKenna. Jag har läst alla hennes vuxenböcker som är översatta till svenska och nu känner jag hennes språk väl och handlingen är tämligen förutsägbar men det är perfekt i-stället-för-sömn-läsning. De funkar så klart bra att läsa annars också, för de ger ro och liksom vaggar en lite stilla med sina kärleksfulla personbeskrivningar och underbara irländska miljöer. Trots att jag aldrig varit på Irland så har jag genom böcker, bland annat Maritas och Ian Sansoms, gjort mig en bild av både landsbygd och stad. Det känns nästan som hemma.
Kockskolan handlar om Alice som, för att kunna betala huset som hon bor kvar i efter att maken lämnat henne för en yngre kvinna, börjar hålla matlagningskurser hemma i köket. Hennes och hennes elevers liv vävs samman och boken är full av relationer, möten och så förstås beskrivningar av fläskfilémedaljonger med cidersås, Maryland-krabbkakor, marulk, salsa och härliga körsbärspajer. Ja, man blir allt lite hungrig av att läsa den men också inspirerad. Kanske blir det laxmousse, lammgryta och päronkaka med mandeltäcke till middag någon dag...

3 kommentarer:

  1. Ännu en bok som man måste läsa. Tack för alla din tips! Kram..

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också hennes böcker, lättlästa och småputtrigt trevliga må-bra-böcker. Nu är denna reserverad på bibblan! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  3. Det verkar vara en bok i min smak.

    SvaraRadera