14 dec. 2015

Gränslöst!

Det är mörkt nu, den mörkaste veckan på hela året och mycket som ska hinnas med innan det här året övergår i ett nytt. Stressen vill gärna knuffa till mig men jag försöker hålla den på en armlängds avstånd. En och en halv timmes sömn efter jobbet gör att dagen känns väldigt kort men det var skönt att vila.
I stället för att laga middag så plockade jag fram pennor och papper.
Vi är verkligen gränslösa och vi kan åstadkomma de mest fantastiska saker! 
Elisabet undrade häromdagen hur man stickar det här mönstret. Det är väldigt enkelt:
Man stickar *x rm, 2 m tillsammans, x rm, öka 1 m* och så upprepas detta hela varvet, varje varv. Antalet maskor att lägga upp ska vara x+x+2 (om x=7 så blir det 7+7+2=16m) upprepat så många gånger man vill upprepa mönstret. Om man vill lägger man till en kantmaska på var sida. x= valfritt antal maskor, t ex kan 5 eller 7 vara lagom beroende på garntjocklek. Jag varvar två garner och gör två varv av varje men det går fint att göra allt i ett garn eller göra ränderna bredare. Bara att testa sig fram. 


3 kommentarer:

  1. My God vad jag uppskattar din blogg! Du skriver ärligt och uppriktigt om livet och hur det är ibland. Många inspirerande stickbilder, fantastiska teckningar och dina ubersöta katter! TACK och jag hoppas verkligen du fortsätter blogga lika ofta som du gjort hittills! Kram och god jul��

    SvaraRadera
  2. Jag teststickade en liten provlapp och blev jätteförtjust. Enkelt och samtidigt effektfullt. Och lätt att sticka som du sa :) Nu ska jag bara hitta på ett projekt som det passar till, så ska det få bli en vilsam julhelgsstickning.Tack igen för att du delade med dig! Hälsningar Elisabet

    SvaraRadera