12 dec. 2015

En del av livet

Inte den minsta gnutta inspiration hade jag när jag satte mig en stund med papper och pennor men en bra stund senare upptäckte jag att tiden försvunnit och pappret var fullt.
Idag blev det ett budskap till några av mina vänner, vänner som inte alltid tänker på att deras sätt att sätta ord på saker till andra sätter spår i dem själva. Det är också ett budskap till mig själv - mina val och mina tankar igår formar mina val och mina tankar i morgon.
I Maja på Näsets kalender var dagens utmaning snäckor fast mina figurer blev fossiler av snäckor.

I huset vid havet är utbygget klart! Hurra!
Det är lite målningsjobb på utsidan kvar och någon liten bättringsmålning inne men nu står bordet mitt i rummet. Ett par sköna fåtöljer drömmer jag om att ställa vid fönstret ut mot havet.
Jag tycker verkligen om det här rummet! Jag tänker tillbringa delar av mitt liv där. 

Kvällen har jag tillbringat i gott sällskap.
Vad kan vara godare än stickningar, nygjord Rocky road-fudge och 
en bit nybakat fröknäcke?
Säkert en hel del men det här passar mig bra.

8 kommentarer:

  1. Vilken vacker kvällsvy. Naturen ger ro och du har en mycket vacker kvällsvy. Och så fina färger du använder när du färglägger dina bilder. Tack för att du delar med dig,det ger mig inspiration. /LenaJ

    SvaraRadera
  2. Så fint alltsammans. Den där fudgen skulle ge mig en sockerchock, som skulle räcka ända fram till jul ;) Jag är mycket nyfiken på den blågröna stickningen. Hur får man till zick-zack mönstret? Eller vågmönstret kanske det kallas. Har det ett namn, kan man köpa mönster någonstans? Tack för din trevliga blogg och en önskan om en fin luciadag. Hälsningar Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Zick-zackmönstret är jättelätt. Man stickar *x rm, 2 m tillsammans, x rm, öka 1 m* och så upprepar man detta hela varvet, varje varv. Om man vill lägger man till en kantmaska på var sida. x= valfritt antal maskor, t ex kan 5 eller 7 vara lagom beroende på garntjocklek.

      Radera
    2. Tack snälla du! Så gulligt att ge beskrivningen. Ska testas med det snaraste��

      Radera
  3. Åhh vilka vackra konstverk, både det du själv skapat och det vackra naturmotivet."Levande" motiv i vacker ram som ändrar sig efter årstid och väder det är äkta njutning det.
    Dina egna motiv är också fantastiska! Undrar vilka färgpennor du använder/föredrar? Tips tack :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) De färgpennor jag använder mest, förutom svart tucschpenna i olika tjocklek, är sådana som liknar blyertspennor. Jag jobbar med att trycka löst/hårt för att få fram nyanser. Det är inga märkvärda pennor och just nu använder jag ett set med bara 12 färger. Tuschpennor ger inte samma möjligheter att variera nyanser tycker jag (om man inte använder Promarker el dyligt vilket är ganska dyra pennor). Testa vad du tycker bäst om och Lycka till!

      Radera
    2. Tack för ditt svar!
      Var med ett barnbarn i skolan en dag och där använde dom/jag Faber Castell pennor som liknar vanliga pennor men finns i många färger, jättesköna att rita o måla med så såna tänkte jag köpa. Därför tyckte jag det var kul att få höra vad du använder till dina fina tavlor ;-)

      Radera