23 feb. 2016

Beskrivning till busenkelt block

Täcket jag visade igår är sytt av ett busenkelt block som kanske fler vill sy.
Jag utgick ifrån en charmpack, dvs 42 tygkvadrater som är 5 x 5 inch men det går lika bra att skära egna kvadrater i valfri storlek.
Lägg två tygbitar räta mot räta. Sy en söm på både höger och vänster sida.
Dela rutan i två olika stora delar. 
Pressa bitarna och para ihop en stor och en liten bit med olika tyger. 
Sy ihop. På varannan rad läggs de stora bitarna till höger och på varannan till vänster. 
42 kvadrater räcker till 21 sådana här block. Mina täcken består av tre block per rad och sju rader.
En bård eller två runt blocken och täcket är nästan klart!

I huset vid havet var morgonen vacker.
Hela viken bytte färg. 
När jag kom hem från jobbet var allt blått igen. Fantastiskt blått. 

Nu lyser månen över viken och jag quiltar ett täcke som legat sedan sommaren 2014. 
Gott som räcker länge.

2 kommentarer: