12 mars 2012

Festfin utan krinolin

Flera har frågat om hur det gick med klänningarna till bröllopsfesten, och det gick halvbra kan man säga. Lilla Dot var så fin i sin klänning som jag sytt efter mönster i Burda Style, senaste numret 02/2012. Jag har länge vetat att Burdas storlekar är mycket märkliga jämfört med svenska mått mätt, och Lilla Dots klänning är sydd efter storlek 46 och det har hon verkligen inte i "vanliga kläder". Nåväl, fin blev hon! Mönstret i tidningen var ärmlös, men jag gjorde tre kvartsärmar i spets.
Lilla Dot och hennes gudmor, tillika moster.
Spetsen är från Stoff och stil och klänningen under är sydd i färdigkrympt linne köpt på Husqvarnabutiken i Vimmerby - så underbar att sy i!

Ja, om det gick halvbra så kan ni ju räkna ut att min egen klänning inte blev klar, och är det fortfarande inte. Eftersom jag höll i kameran mest hela tiden så finns det inga bilder på mig, men jag körde ett säkert kort och hade min fina lila från Budrys design, köpt hos Karin Sömmare och min lila kappa från Ulla Jacobsson. Riktigt säkra kort alltså! Jag köpte faktiskt en ny klänning men den dissades av maken som ville att min klänning skulle matcha hans lila slips... :o)
Dressemberbilden med klänning och kappa. I lördags hade jag dock inte någon turkos sjal.
Lila på bröllopsgästerna var klart mest populärt!

1 kommentar:

  1. Vilken fin samling av fina flickor i fina klänningar!
    kram

    SvaraRadera