29 mars 2012

Bladrikt

Oj så mycket det har hänt på ett par dygn! Igår gick jag ingen promenad, och när jag idag tog en liten runda på sen eftermiddag så hade naturen hunnit slå an en grönare ton. Flera olika trädsorter är snart ljuvt gröna, men björken utanför köksfönstret, som är min vårmåttstock, visar inga musöron än. 
Stadens trädgårdsarbetare har hunnit plantera i krukor och byttor.
 De allra sötaste dubbla penséer som jag sett!
 Så lika en ranunkel. Helt underbara!
 Dagens skiss kommer här. Den här gången har jag testat att fylla ett papper, helt fritt - och det kändes lite svårare än att ha en bestämd liten yta att fylla. Jag spånar fram nya mönster, hittar något att inspireras av och bara låter pennan gå. Jag blev särskilt förtjust i löven nere till vänster och lövslingorna nere till höger. Lena undrade i en kommentar om jag hittar på själv. Både ja och nej. Jag inspireras av andras skisser men ritar i former som jag själv känner för. Jag skapar mitt eget. :o) Och det glädjer mig att flera av er blir inspirerade och vill testa själva! Känns det svårt att komma igång så sök på t ex Youtube efter Zentangle och Zendoodle. Det finns mycket att  se där. Jag använder svarta tuschpennor i ett par olika grovlekar och ett skissblock - allt som behövs. 
 Som variation så syr jag på en kantremsa. Man är väl mångsysslare :o)
Som ni kanske minns så vann Ulrika min lilla utlottning för ett tag sen. Titta HÄR för att se vad hon fick. Ulrika - jag blev alldeles glad och röd om kinderna när jag läste ditt inlägg! Du gjorde min dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar