29 juli 2018

En glimt av Oslo

Ett stopp på vår lilla semestertripp var Oslo, en stad jag inte tidigare besökt.
Jag blev stormförtjust direkt, trots att termometern stod på över 30 grader och värmen dallrade mellan husen.
Kyrkor brukar vara svala och domkyrkan i Oslo var inget undantag. 
En fantastiskt fin kyrka och det målade taket gjorde mig mållös. 
En miljon målade prickar smyckar den centrala delen av taket och 
runt väggarna finns fina målningar i klara färger. De påminner om altartavlan i Kastlösa kyrka på Öland och är ungefär samtida. 
Vi strosade förstås på huvudstråket, 
hela vägen från domkyrkan  
under konstprojektet Hug life och 
via stortingsbyggnaden 
ända fram till slottet. 
Jag konstaterade att statyer är en utmärkt spaningsplats om man är mås. 

Vi spejade ut över havet och 
tittade på operahuset, allt som vi ville se vid vårt första Oslo-besök. 
Min vana trogen tittade jag efter fina lampor 
och speciella portar och 
Oslo har verkligen allt!
Även höga hus med runda rum 
och forsande vatten mitt inne i centrum. 
Husfliden fick ett besök och några härvor norsk ull fick följa med hem. 
Ett kort första besök med bara en övernattning kommer garanterat att följas av fler besök framöver. 
Idag genomfördes sista etappen på Tour de France och jag tvinnade det sista garnet jag spunnit de dagar jag kunnat se etapperna. 
En 50 grams härva med BFL/mohair, färgat av Manduzana
250 gram 2-trådigt garn blev resulatet av de etapper jag sett/spunnit. Kanske får de samsas i ett kommande projekt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar