28 aug. 2016

Göteborg i mindre än 24 timmar


Igår var det utflykt på schemat. Vi bestämde oss sent i torsdags och igår morse bar det iväg till västkusten för en snabbvisit. När jag inte körde virkade jag några varv på ett blivande kuddfodral.
Vi angjorde Göteborg och Lindholmen vid lunchtid och välkomnades av underbart sommarväder och den flytande kyrkan som vi sett tidigare, då den stod på Kvarntorpshögen utanför Kumla. Vi rullade in framför hotellet en minut efter Kikki och hennes man, trots att vi åkt 32 respektive 35 mil från helt olika håll. Tajmingen var total!
Efter en god lunchbuffé på hotellet tog vi båten in till folkmyllret och stadspulsen. 
Makarna gav sig iväg på sitt håll och Kikki och jag tog spårvagnen till Syfestivalen. Jag var lite nervös - hur mycket folk skulle det vara och hur mycket skulle jag orka? Det visade sig vara ett lyckokast att ge sig dit ganska sent på lördagseftermiddagen för det var lugnt, inte mycket folk och inte så surrigt och inte särskilt varmt. Det var nog inte så många besökare som såg Tant Koftas, Tant Ulltuss och Magasin Duetts montrar nästan folktomma!
Som så många andra ville jag köpa Tant Kofta-färgat garn och Tant Ulltuss pinfärska sockbok och det var det första jag handlade. Vi blev stående ganska länge, men hade kunnat stanna längre, för att prata med vänner och härliga garn- och stickinspiratörer men vi fick slita oss för det var ju mer vi ville se och fler vi ville träffa.
Jag funderar allvarligt på att sticka mig genom hela boken! Kanske blir det så, kanske inte. Boken är underbar och Tant Kofta-garnerna är som det bästa av godis! Jag ville ha alla materialsatser men det gick ju inte...

Vi hälsade på Johanna och Christin i Fjällbo shops monter. Det är så roligt att träffa sina stickvänner men kunder måste gå före så det blev lite mindre prat än önskvärt. 
Paulina och Sandy i Garn & meras monter var det också jätteroligt att träffa igen.
Innan Syfestivalen så lottades det ut ett mönster från Annette Philip Design - och jag vann! Annette visade sig vara en jättehärlig tjej som gör superfina och pedagogiska mönster, än så länge för barn men dam-mönster är under framtagning. Förutom det mönstret jag vann så köpte jag två till och jag återkommer till dem när jag ska sy efter dem.  
En jätterolig bekantskap!

Varken Kikki eller jag tittade så mycket i montrarna med lappteknikgrejer och quilttyger konstigt nog men vi pratade en stund med Åsa på Quilt passion och jag köpte till och med några pyttesmå pappersmallar och en prova på-blomma i english paper piecing.  
Efter ett par timmar av glädje, prat och inköp så var det två väldigt trötta tjejer som sjönk ner på en bänk utanför mässan. 
Trötta men väldigt nöjda och glada.

Efter en god middag så väntade vi in båten som skulle ta oss tillbaka till Lindholmen. Det var en fin kväll och en vacker solnedgång. 
Hotellet visade sig vara som ett stort lapptäcke i kvällssolen. Fint! 
Vi avslutade dagen uppe på hotellets takterass med utsikt över stora delar av Göteborg. 
Det var en fantastisk avslutning på dagen, att sitta där i mörkret med himlen som tak och stadens alla ljud på långt avstånd. 
Nu är vi hemma igen och jag är trött till tusen och kommer säkert vara det några dagar men det är det värt att få fylla på med roliga saker och möten med både nya och bekanta ansikten. Gott.



1 kommentar:

  1. Åhhhh! Jag blev riktigt avis både på utflykten och inköpen från mässan.. Men det är dig verkligen väl unt! <3 Måste försöka lägga vantarna på den där sock-boken jag också! Vila och njut av härliga minnen nu! Kram, Sofia

    SvaraRadera