9 aug. 2014

Njutstund

Visst är det bra med lördagar? Jag tycker om lördagar. De är så lätta och lediga och det känns fortfarande som det ligger en stor del av helgen framför en. Det är helt okej att städa och fixa på en lördag, för det leder till något bra, att det blir fint och i ordning. Så den här lördagen har jag ägnat åt att få det lite bättre och finare. Jag har rensat igenom garderoben och plockat ut en massa plagg jag tycker om men sällan eller aldrig använder. Jag har tvättat några maskiner och njutit av att både kunna hänga upp tvätten ute och framförallt att kunna plocka ner den torr och väldoftande. Jag har också tömt två lådor med grejer som inte blivit uppackade efter flytten. Sakerna har inte hamnat på sin rätta plats ännu, det mesta ligger kvar på köksbordet, men jag glädjer mig åt två tomma lådor och eftersom vi behöver köksbordet ganska snart så vet jag att grejerna inte kommer att bli liggande där alltför länge. 
Dagens ruta är förnöjsamt skär. 
Så där nöjd och glad och harmonisk var jag inte när jag nästan spunnit klart ulltussen jag hade. Tråden blev för tunn och twisten för hård så garnet gick av och sländan föll i golvet. Jo, jag sa nog några väl valda ord just då... 
Nu är sländan limmad och jag hoppas att den håller men jag väntar tills i morgon med att försöka spinna igen. Ganska mycket av garnet snurrade upp sig när sländan for över golvet och jag hoppas kunna få fason på det igen. Fast det värsta som kan hända är väl att jag får köpa en ny slända. Nåja.

Kissekatterna har varit med mig hela dagen. Går jag ut med tvätten följer de med, slänger jag sopor så följer de med och sätter jag mig och stickar, jag då vill de vara mellan mig och stickningen och hjälpa till. Så klart. Men nu sover de små rosenknopparna. 
Luna vilar huvudet på en tass 
medan Minerva sträcker ut.

Fastän himlen är fantastiskt vacker ikväll så tror jag att ett oväder lurar någonstans. 
Det är väldigt kvavt i luften. 
Om jag skulle försöka ta ett varv eller två nu när kissarna sover? 
Jag har ju en vante till att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar