20 aug. 2014

Augustirutan

Augustirutan har jag nu gjort i tjugo dagar. En beskrivning till hur jag gör har jag äntligen tagit mig tid att skriva.
Börja med att göra en magisk ring (eller 6 lm som sluts till en ring).
Varv 1: Gör 12 fm om ringen. Slut varje varv med en sm.
V 2: Börja med att göra 1 lm och 1 fm i första m. *Gör 10 lm, hoppa över 2 m i föregående varv och gör 1 fm i den tredje* 3 gånger.
V 3: *Gör 5 fm, 3 lm, 5 fm i varje båge* 4 gånger.
V 4: Börja varvet med 1 lm och 1 fm. *Gör 4 lm. I hörnet virkas 2 fm, 2 lm, 2 fm och mitt på sidan 1 fm* 4 gånger.
V 5: I varje stor lm-båge görs 5 stolpar och i varje hörn görs 2 st, 2 lm, 2 st
V 6: Sista varvet påbörjas mitt på en sida. Börja med 3 lm (= 1 st) och därfefter 1 st i varje m fram till hörnet. I hörnet virkas 3 st, 3 lm, 3 st. Virka 15 st ( 1 i varje m från varvet under samt 2 i mittmaskan på sidan). Varje sida ska bestå av 21 st inklusive 3 + 3 hörnstolpar. Slut varvet med sm och fäst tråden.

Jag hoppas det blev begripligt ifall någon vill virka en ruta som min.
Dagens är så där grå-beige.
För idag har jag inte räckt till tycker jag, men det räcker med att finnas till så jag är nöjd ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar