28 apr. 2012

Säg hej till Vera

Får jag lov att presentera Vera - min nya lilla älskling!
 Vera är en Blythe-docka, med ögon som är oskyldigt blå, fast...
drar man i ett snöre på hennes rygg så byter ögonen färg.
 ...nästan lite ghostbuster över det, eller hur?
 Den lilla skönheten, knappt 30 cm hög, är inköpt via Ebay - uj uj uj vad grejer det finns där!
Blythe-dockan tillverkades av Kenner, och den första dockan såldes 1972. Hon blev ingen storsäljare då, och såldes aldrig i Sverige så vitt jag förstår. Nu är de ursprungliga dockorna hett eftertraktade och väldigt dyra. De är superduperpopulära i Japan och 2001 började en nytillverkning, dock i begränsade upplagor. Hittar man en Blythe-docka till försäljning så får man slå till direkt om priset är överkomligt förstås. En vintagedocka från 1972 kan kosta upp emot 10.000 kr har jag sett. Det finns massor av tillbehör som kläder, skor, glasögon och väskor. Har du en Blythe-docka? Vera skulle bli glad för en brevvän! :o)
 Hej svejs från Vera och mig!

3 kommentarer:

  1. Vi såg en utställning med de dockorna i Tokyo! De var dyrare än dyrast. Inglasade. Men oerhört söta. Det fanns en mängd klistermärken, pennor, block mm med dockorna på. Tyvärr så stötte jag bara på det en gång så det blev inget inköpt. Trodde nog att jag skulle se dem fler gånger.

    SvaraRadera
  2. Annicka - Så kul! Du har verkligen fått se mycket under din resa!

    SvaraRadera
  3. jag har och så blythe. Min kompis klicka mig från Thailand.

    SvaraRadera