27 apr. 2012

En. Eller två.

Varför skulle jag bara göra en? Svaret på den frågan har jag fortfarande inte kommit på, så jag har gjort två.
Det började med att jag kom alldeles väldigt sent in i en Sew-along hos KarinOttilia men jag blev väldigt inspirerad av alla fina väskor som sytts och snodde mig på.

Först blev det en Weekender travel bag i svart och rosa. 
 Sidorna och de stora fickorna är vadderade med habalon.
 Små plasttassar håller väskan från marken.
 Grönt foder både i fickor och inuti.
Och sen blev det en till i helt andra tyger och färger.
 Sidfickorna är bortrationaliserade eftersom det blev väldigt tjockt att sy samman alla delarna just där.
 Tygerna är lite kraftigare, och i toppdelarna är det bara ett lager vildona, jämfört med grytlappsvadd i den första. Stadigare med vildona, men lite jobbigare att sy i.
De passar inte så värst bra tillsammans, men det gör ingenting för den svart/rosa ska flytta till lilla Dot och den röd/beiga stannar hos mig.
Man lär sig mycket genom att göra minst två av varje sak. Syr jag några till så finns snart ingenting kvar av ursprungsmönstret - för ju mer jag syr, desto mer kommer jag på att jag vill ändra.
Sån är jag :o) 

Nästa Sew along är hos Mulliga M - då ska det sys en bh. Eller två :o)


12 kommentarer:

  1. Jättefina väskor! Du vet möjligen inte var i Sverige man kan få fatt på helvitt quilttyg?

    SvaraRadera
  2. Vilken spurt du gjort, men det är väl så att den andra alltid går snabbare! Gillade fin första massor Ken den andra var riktigt fin den med, en härlig karamell.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina väskor du har sytt!
    Du syr ju lika fort som du stickar!

    SvaraRadera
  4. Ullhärvan - Menar du vitt, som i Kona solids vitt? http://www.fatquartershop.com/store/stores_app/Browse_Item_Details.asp?Shopper_id=5203491353525203&Store_id=499&page_id=23&Item_ID=59309&Parent_Ids= Jag vet inte om någon i Sverige säljer dem. Någon annan som vet? Annars har de flesta quiltbutiker bra riktigt vita tyger, fråga t ex hos lapp-elisa.com , quiltbutiktextilia.se eller quiltbiten.com

    SvaraRadera
  5. Så fina väskor!!
    Du är så duktig!!

    SvaraRadera
  6. Du är ett riktigt proffs! Jättefina! Gillar att du alltid verkar ha så fina tyger även på insidan, oemotståndligt!

    SvaraRadera
  7. Jättesnygga väskor båda två fast jag gillar den lila bäst. Det är ju en av mina favvofärger.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så snygga och välarbetade! kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Så otroligt snygga väskor. Många fina detaljer och väl valda tyger. Man blir så sugen...

    SvaraRadera
  10. Fina väskor, jag har precis startat att sy en väska jag med, men jag har inte något mönster så vi får se hur det går.

    SvaraRadera
  11. Tack för gratulationer på den stora dagen....
    Du är enastående på att sy och skapa. Fortsätt på samma vis och inspirera oss amatörer, så kanske vi också "kommer loss" i vårt skapande.
    Sarah

    SvaraRadera
  12. Anette - jo det är Kona solids eller liknande jag är ute efter. Men vill ju ha det nu så jag letar väl vidare i Sverige.

    SvaraRadera