22 feb. 2012

En-som-tänker-är

Läste ni det här häromdagen:
Lycka är ingen destination. Det är ett sätt att resa.
Jag tänker på det, vrider och vänder på tankarna och orden och vad orden innebär.
Ett sätt att resa...
I tidningen igår morse läste jag en artikeln om en tjej som fyllde 45 i dagarna och hon sa nåt i stil med "Det är bra att vara 45 för nu vet jag att jag ansvarar för min egen lycka". 

Tänk så många människor som inte kommit på det än, - att de själva är ansvariga för sin egen lycka. Att de inte är beroende av någon annan för att känna sig lyckliga, och att lycka inte är ett tillstånd som man stannar i för evigt. Lyckan är där när man gör något, när man skapar, när man ser naturen växa - i handlingen, i stunden. Lycka är inte att ingenting göra, i alla fall inte i långa loppet. 

Hur ser din lycka ut? Min lycka är i skapandet, när skapandet får mig att glömma tid och rum. Och min lycka är nog blå. Eller grön. 

På stickorna är det en sjal idag. En rosa.
Det är också lycka.

5 kommentarer:

  1. Hmmm vet inte riktigt vad jag tycker.... Klart man har ett eget ansvar men samtidigt så kanske man inte alltid kan påverka... Vi får utveckla det när vi träffas :-)

    SvaraRadera
  2. Å vilken ljuvlig sjal (som alltid)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst påverkar vi vår egen lycka, men det är också mycket utifrån som påverkar!
    Jag vet också att jag är lyckligast när jag får skapa, men om man mår kass och kroppen inte vill så vet jag inte vad jag ska göra för att påverka min lycka!!
    Fast i princip håller jag med dig!
    Det är ingen idé att tro att någon annan ska komma och göra en lycklig!
    Kram till dig som tänker!!!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig att det är lycka att skapa och när alstret är klart och jag är nöjd och visar det för maken känns det så bra.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så bra det kompletterande garnet verkar fungera :-)

    SvaraRadera