12 okt. 2020

Yewbarrow och Blå Jungfrun

Yewbarrow är en bergstopp i vackra Lake District i England. 

Vi har inga höga berg i närheten men vi har klippor, och högst av dem är Blå Jungfrun där ute i Kalmar sund, ön som jag tittar på varje dag. I eftermiddags var hon blågrå och gjorde skäl för sitt namn.

Yewbarrow är förmodligen inspirationen till Louise Tilbrooks sockmönster med samma namn. Jag borde kanske stickat dem i en blågrå berglik färg men det gjorde jag inte.

Jag använde en härva sockgarn från Manduzana, i en färg som hon gjorde speciellt för en insamling till ROKS, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige.

Nog kan man ana en bergskam där i mönstret.

Mönstret stickas från tån och uppåt med hällapp. Ett riktigt bra mönster med fin passform.

Just nu känns resor till Lake District väldigt avlägsna. Tur att jag har min egen lilla topp där i fjärran.

Där ute i det vackra blå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar