28 juli 2017

Som solen

Sömntutor är en av de finaste sommarblommor jag vet.
Min farmor hade alltid massor av sömntutor i sin prunkande trädgård. Vi brukade få med oss en bukett hem men bladen lossnade ofta innan vi hunnit hem. Nu finns det sömntutor hemma hos mig och det gör mig så lycklig.

På förra veckans sykalas hann jag göra färdig ännu en sak, den har bara legat tillklippt och påbörjad sedan förra hösten så det här får räknas som ett nytt projekt. 
Det är en Sewing date traveler, eller Sömmerskans verktygsväska som jag kallar den. 
Den är superbra och stadig och har plats för väldigt många sytillbehör. Många fickor och fack och en lite överraskning när man öppnar mittfickan, gul som solen.
Den här grå-blå-gula har ett stadigt mellanlägg inuti, Soft and stable, och det gör väskan både mjuk och stabil. I höstas sydde jag en rosa. 
 Den är det grytlappsvadd i och den är också bra men inte alls lika stadig. 
Den rosa har redan hyst många stickningar, dock inga sytillbehör. 
Jag har gjort en del mindre ändringar mot ursprungsmönstret som är ett gratismönster från Robert Kaufman och jag har en tillklippt skärbräda från Ikea som botten instoppad mellan foder och utsida. Helt perfekt!

Jag tror någon har badat idag. 
Luna var väldigt blöt när hon kom in. Så här såg hon ut efter en god stunds tvättande. 
Sömntutor! De passar en tröttluva som mig alldeles perfekt!

1 kommentar:

  1. Jättefina "Verktygsväskor" du har gjort, tack för inspirationen!

    SvaraRadera