25 mars 2015

Boktips

Som jag har väntat på att julrosen skulle slå ut! Nu blommar den och den är så vacker. Jag hoppas inte rådjuren äter upp den som de gjort med både krokus och de fina små irisarna. Det finns annat som de kan kalasa på, annat utanför vår tomt. 
Elisabet Nemert är en riktigt bra svensk författare och jag rekommenderar varmt hennes böcker. De är ofta en blandning av historiebeskrivningar, geografi och fina personporträtt, förutom en spännande handling. Just den här boken utspelar sig i 1200-talets Sverige, när makten finns på Visingsö och Stockholm bara är några hus. Starka Helena och hennes familj tar läsaren med till bland annat Julita i Sörmland och Stockholmen i porten mellan Mälaren och Österhavet. 
Lilla dots tröja var inte klar när boken klingat ut men ett par timmar senare så klippte jag av garnet. Nu återstår uppsköljning och trådfäst men kattkontrollen är redan fixad. 
På tal om kattkontroll... Det är något särskilt med katter och min nya väska!
Jag undrar vad det är de gillar. Det rosa fodret?


1 kommentar:

  1. Håller helt med dig om att hennes böcker är underbar, har läst alla och nu väntar denna sista på mig, spännande! Tur du har dina kattkontrollanter som ser till att fint du gör! Kram Immi

    SvaraRadera