4 aug. 2011

Vissa gubbar går igen

Lars Kagg, född 1 maj 1595 och död 16 nov 1661, var politiker, greve och riksmarskalk med mera. Man kan läsa mycket om honom i Nordisk Familjebok. Denne lille gubbe har namngivit Lars Kagg-skolan som jag gick på för en triljon år sedan eller så - alltså är han liksom bekant men utan att jag vetat något mer om honom.
Häromdagen dök plötsligt hans namn upp igen!
I Floda kyrka.
 Mitt i Sörmland står en oväntat stor och ståtlig kyrka. Greve Kagg ägde en gång i tiden Fjällskäfte, inte långt från Flodafors och han lät bygga kyrkans första orgel. Han skänkte flera stora tavlor till kyrkan, de kan ha varit krigsbyten. Han lät också uppföra ett gravkor, där kvarlevorna från både honom och hans fru Agneta Ribbing lär finnas kvar.
Gravkoret är den ljusa byggnaden till höger, helt olik kyrkan i övrigt och överdrivet dekorerat.
 Det Kaggska gravkoret är en märklig byggnad på många sätt, och Greve Kagg hann aldrig få se det färdigt så länge han levde. På fönstren finns vackra rosor som rostat med åren. De gillade jag.
Inne i gravkoret är det än märkligare. Om det inte vore en kristen svensk kyrka så skulle jag påstå att det är fullt av gudinnor, men de kallas säkert något annat.
Jag har inte hittat exakt vad de representerar, så hjälp mig gärna om du kan genom att skriva en kommentar!
Här kommer massor av bilder, men jag ville ha med dem alla.
Valor - Värde eller Mod 
 Temperanica - Passion eller Tålamod
 Pietas - Hängivenhet eller Plikt
 
 Prudentia - Visdom eller Kunskap
 Vigilanta - Uppmärksamhet
 Fama - Berömmelse
 Magmnimitas - Generositet
 Fortitudo - Styrka
Aeternitas - Evighet
Och så plötsligt - en mansfigur!
Honor - Ära
Jag vet inte vem som gjort alla dessa figurer (det kan vara Carlo Carove), och jag vet inte varför de finns i det Kaggska gravkoret. Är det någon som vet - berätta gärna!
Jag hoppas Greve Kagg har det bra där han är i alla fall. Vi kanske stöter på varandra igen, vem vet?!

3 kommentarer:

  1. Dear Anette,
    I very much like your webpage, and the feature on Lars Kagg and his funeral monument at Floda.
    I was hoping to ask a favour, and a pretty odd one from a stranger! I'm an art historian in the UK working at Marlborough College and I am writing an essay for a Art History journal published in Estonia (The Baltic Journal of Art History). My subject is images of the Virtues (Dygden?!) in Renaissance Sweden, and I have been writing about some sculptures in Linkoping, Vasteras, and other places. I would really like to include Floda because these sculptures are fantastic. Would you find it terrible if I asked your permission to use your photos of the statues as illustrations of the Virtues in Sweden? I am not likely to be travelling to Sweden this year (sadly), so I am unable to get to Floda myself for quite some time.
    Do let me know if you can help with this. You would certainly be acknowledged with all gratitude in the publication.
    With very best wishes from the UK, Simon McKeown

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dear Simon,
      What an interesting subject! And yes, Virtues is Dygd/Dygden in swedish. You may use my pics if you give credit to the source, my website is ok. The church in Floda is really worth a visit when you come to Sweden.
      Good luck with your essay!
      //Anette

      Radera
  2. Dear Anette,
    Thanks so much for your positive answer. That's both very kind and really helpful. I will acknowledge the source, of course. Have a very good Easter! Simon

    SvaraRadera