16 feb. 2018

Lägesenergi

Så här på fredagskvällen kan man vara lite låg, det är säkert de flesta.
Det är något särskilt vackert när det allra sista på ett ljus brinner tycker jag, lätt att förtrollas av lågan som till slut blir mindre och mindre för att slutligen försvinna upp i en rökslinga. Fint i all enkelhet, en energi som övergår i en annan, för visst är summan av energin alltid konstant? Det lärde jag mig för evigheter sedan utan att riktigt förstå vad lägesenergi är. Rörelse- och värmeenergi är ju så mycket mer konkret.

Hela förmiddagen snöade det för att sedan genast börja smälta bort.
Kanske är det därför Morris legat och sovit hela dagen. 
Han försöker att inte låtsas om det men matte känner sin kisse, den där katten har inte fångat några möss idag! 
Storasyster har däremot säkert gjort det, hon var väldigt smutsig om tassarna när hon kom in. Snäll som hon är så torkade hon genast av sig på lillhusses tröja så han fick stora fina tassavtryck lite här och där. 
Kanske ägnar jag lite tid åt ärmstickning i helgen, kanske stickar jag sockor, kanske syr jag av tygerna som ligger framme och väntar, kanske blir det ett städryck. Tja, jag har inte bestämt mig för något av det så jag kanske gör något helt annat. Eller alltsammans? Skiner solen i morgon kanske det händer. Eller inte. Det är så skönt att inte ha några bestämda helgplaner! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar