11 juni 2017

Med stil

Nu har vi en brygga igen. En fin.
Den är bred och stadig och snart sitter några trappsteg fast längst ut. Maken har gjort ett bra jobb och jag hoppas att kommande högvatten och is kommer låta bryggan vara. Det har inte varit något badväder idag, grått och lite söndagslångtråkigttrist men även sådana dagar behövs ibland.
Minerva visar hur söndagslångtråkigttrist kan se ut. Hon är alltid så hjälpsam!

Stickade sjalar behöver förvaras med stil tycker jag och därför sydde jag en påse för just detta ändamål.
Restbitarna jag skrivit om tidigare räckte bland annat till den här påsen (resten visar jag en annan dag).
Den är ganska stor, tre sjalar gick lätt ner. 
Baksidan och botten är av linnetyg. Jag utgick från min beskrivning och ändrade måtten efter de restbitar jag hade att tillgå.

En av sjalarna som åkte direkt ner i sjalpåsen är den här, en Die Pfeilraupe.
En trekantig sjal med stora hål på ena sidan så det går att drapera den på olika sätt. 
Den är stickad i Visjögarn från Östergötlands ullspinneri och är mjuk och följsam. Jag hade två härvor, 600 meter, och när sjalen var klar hade jag bara en och en halv meter garn kvar. Perfekt! 
Nu hoppas jag att den här sjalen ska värma fina Susannes hals till hösten och vintern för både den och påsen är hos henne nu. ❤






7 kommentarer:

  1. Åh så snygga klänningar Du sytt!<3
    Och många vackra sjalar och jättefina sockor WOW!!
    jag undrar på sjalen du bär här .. har du hittat mönster på svenska till den?
    jag skulle försöka mig på den... nu är jag ingen särskilt van stickare.. men jag trodde att danska skulle jag väl fixa.. men jag kör fast med en gång...fattar noll.

    Skulle bli så glad om jag fick tag på svenskt mönster..
    Mvh / Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stickade efter det engelska mönstret men tyckte att det var krångligt skrivet så jag struntade i texten och stickade bara efter diagrammet. Har du stickat efter diagram tidigare? I så fall rekommenderar jag det. Det är inte svårt, bara ökningar och minskningar och då och då ett maskas några maskor av för hålet för att sedan läggas upp på nästa varv. Är det något särskilt du kört fast på?

      Radera
  2. Tack snälla för svar! :)
    Nej jag har inte stickat efter diagram tidigare, men ska kanske ta en extra titt på det?
    Jag testade det Danska mönstret vilket jag trodde skulle vara lättare.. är inte als haj på eng. mönster :)...heller ;) !
    Ja jag körde fast redan från början.. först al jag upp alla maskorna .. sen tänkte jag att det kan ju inte vara rätt....men sen la jag upp dem igen.. och stickar nu fram och tillbaka.. men tycker att det blir "otätt" så jag testar nog lite till och ser om jag får in tekniken"" ;) :) så får jag nog i så fall byta till mindre stickor.. kör med 4or nu för jag gillar dem .. fyrkantiga och sköna att sticka med ha ha ha ..

    Tack snälla .. då får jag testa att kolla på diagrammet lite noggrannare kanse? Men på det ser man väl inte hur många man ska sticka... fram och vända och tillbaka eller? :)

    Ja man kan höra hur dålig jag är på detta! :)
    Tack snälla för svar!
    Kram <3
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alla maskor ska läggas upp från början men det är inte förrän man gjort halva sjalen som alla maskor stickas. På vartannat varv ska man sticka 5 maskor förbi föregående vändning och på vartannat 6 maskor förbi så länge man ökar och när man är på minskningshalvan minskar man med 5 maskor på vartannat varv och 6 maskor på vartannat. Det syns på diagrammet men det kommer du snabbt in i tror jag.
      Kram

      Radera
  3. Tack snälla <3!!

    ja jag tog en titt på diagrammet efter din kommentar.och man kan ju få hjälp av det! :)
    Tack så mycket för tipset.. det stora där man ser hela är ju så smått så det är svårt att se!
    Sen vändmaska tex ..ingen aning om hur man gör den.. jag lyfte och lyfte tillbaka och stickade sedan men om det är rätt har jag ingen aning om :)
    Tusen TACK för din förklaring här! Den var bra att få! <3
    Skulle man sen sticka någon särskild maska över den förra markören?
    :) Ja.. du ser och hör att jag är en riktigt usel översättare! :D:)

    Tusen Tack för bra tips!! Nu vet jag det!
    Förlåt min tjatighet :)
    Din är ju otroligt snygg! <3
    Önskar Dig en härlig dag!! :)

    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vändmaskan gör man så här: lägg över garnet så det kommer mot dig, lyft över maskan från vänster sticka till höger, lägg tillbaka garnet till andra sidan, lyft tillbaka maskan till vänster sticka och vänd arbetet. Den maskan som nu har en garnring runt sig ska du inte sticka nu. Sök på Wrap and turn på Youtube så hittar du filmer som visar hur man gör.

      Markörerna lyfts bara över från sticka till sticka och ingen särskild maska ska göras där.

      Hoppas jag förklarade någorlunda begripligt. :)

      Radera
  4. Tack snälla rara ! <3

    Jag har gjort ungefär som du här beskriver.. tänker att jag förenklar lite och testar hur det blir har bara kommit en liten bit än så länge och det ser ganska OK ut men det blir små hål i kanten men det är kanske oundvikligt..:)
    Nu ska jag på nästa v göra första hålet när det blir dags att sätta sig nästa gång! Tusen Tack för all hjälp! :)
    Kram <3
    Ingrid

    SvaraRadera