23 juni 2017

Innan sillen

Jag vet inte om det händer er men ibland får jag för mig att göra saker i allra sista stund. Igår kväll fick jag till exempel för mig att det skulle vara kul med en ny klänning att ha på midsommarafton. Jag ritade av mönstret och plockade fram tyget innan jag gick och lade mig och tänkte att Ja ja, jag har ju många klänningar så varför sy en på en förmiddag, i sista sekunden?
Fast när jag vaknade i morse ville jag i alla fall börja så jag klippte till tyg, plockade fram overlockmaskinen och satte igång. 

Ett tag såg det ut som om allt skulle bli klart utom fållen men efter lite fix och trix kom även fållen på plats. 
Voilá! En midsommarklänning, sydd på midsommarafton.  
Mönstret är Onion 9004 och tyget, viscosejersey, köpte jag på Husqvarnabutiken i Vimmerby igår.
Så där ja! Midsommaraftonen började med sol och vackert väder  och maken tog ett dopp
men lagom till sillen mulnade det på. Förstås. 
Inget regn än men det kommer säkert.
Jag har inte plockat sju sorters blommor men jag har tagit bilder på sju sorter som blommar i trädgården just nu. 
Fläder så klart, 
och schersmin. 
En liten malva av något slag 
och purpurklätt,
åkervädd 
och rölleka.
Slutligen en liten gullklematisblomma. Gul och fin.

Glad Midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar