2 jan. 2014

Vägen fram

- Min väg är dold för mig.
- Den ligger redan framför dina fötter.

Arwen till Aragorn i Sagan om de två tornen.

Visst kan det kännas så, speciellt så här i början på ett nytt år, att vägen fram känns väl dold och man famlar i mörkret och inte vet vart man ska eller vart man är på väg. Ett sätt att åtminstone ta reda på var man står är att titta bakåt en stund. Att klargöra läget för sig själv, - här är jag nu och det är härifrån jag ska gå vidare. Det har jag ägnat mig åt idag, att summera året som gick, fundera på var jag varit senaste året, på vad jag lärt mig och vem jag blivit. Det gör mig lite mer ödmjuk inför det jag har framför mig och jag tror och hoppas att jag kommer att bli bättre på att lyssna till mig själv, mina behov och önskningar. Lite klokare blir man förhoppningsvis med åren.
För övrigt har det varit ännu en mörk och grå dag.
Ingen sol men väl en promenad. 
Jag saknar snön. Snön som gör allt mjukt och vackert och låter löven multna under ytan. 
På Instagram (där du kan följa mig som @Anettemcl) hittade jag ett projekt som heter Crochet Mood blanket 2014 på hashtaggen #crochetmoodblanket2014. Projektet kan också följas på Facebbok och Ravelry. Deltagarna virkar en ruta om dagen eller en i veckan under 2014 och det är humöret som styr färgvalet dag för dag. Man väljer själv vad färgerna betyder, om rött betyder ilska eller kärleksfullhet och om blått betyder lugn eller kyla till exempel, och man väljer själv vilket mönster man ska virka. Jag har sett flera varianter på mormorsrutor, hexagoner och blommor. Ja, allt är möjligt. Det inspirerade mig! 
Jag bestämde mig för att virka i Supersoft från Magasin Duett. Jag har inte så många färger hemma just nu men tillräckligt för att komma igång. Vitt får för mig symbolisera öppenhet och nyfikenhet och rödlila förnöjsamhet. 
Jag vet inte hur många rutor jag kommer att virka och jag vet inte om de jag gör kommer att bli i samma mönster men just nu kändes de här kul och rätt.
Undrar vilket humör jag kommer ha i morgon...men om jag virkar en blå så kommer jag väl känna lugn i morgon, eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar