3 maj 2013

Randig glädje och djupa funderingar

Vissa saker som är roliga går väldigt fort, ibland nästan för fort.
Ränder bara rinner fram. 
50 gram mörklila, 25 gram vardera av mörkgrön, ljusgrön och ljuslila Baby merino från Svarta fåret samt en pytteliten rest turkost av samma kvalitet. Stickor 3,5 mm och inget mönster, bara ränder och en improviserad bård. 

De är syskon de här bägge sjalarna. 
För övrigt funderar jag en del på vänskap, vad vänskap egentligen är, vad som håller samman eller driver isär människor. Jag funderar på bevakande av ego, bekräftelsebehov och vad som är sunt och var det går över styr. Jag funderar på förmågan att sätta sig in i andras situatuioner, och viljan eller frånvaron av den att göra det. Skillnaden på dem som tystnar och inte hävdar sina rättigheter eller behov och de som högt kräver att få vara i centrum och som inte bara ber om uppmärksamhet utan förutsätter den. De som tar plats, tar plats för någon annan, någon som kanske skulle vilja men inte vågar eller kan eller bara inte är snabb nog. Jag funderar på vad som avgör vilka som tar på sig offerrollen och vilka som anser sig överlägsna. Och så funderar jag på allt däremellan, alla färgskalor, nyanser och varianter och kombinationer och att olika situationer får oss att vara på olika sätt. Den perfekta människan finns inte, men det finns människor som är äkta.

1 kommentar:

  1. Det var många funderingar du har. Har också funderat på några av de saker du nämner.
    Kram

    SvaraRadera