30 apr. 2013

Rök utan eld

Valborgsmässoaftonsista april eller vardagligt valborgfinlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i EstlandFinlandLettlandSverigeTjeckienSlovenien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg.
- Allt enligt Wikipedia.

Jag firar inte valborg eller sista april alls, i stället har jag sett rök utan eld på E22an på grund av asfaltsläggning och tänkt att de inte har någon vidare arbetsmiljö de som sitter där i röken men jag tycker de gör ett toppenjobb.

I stället för att stå ute och frysa vid en brasa som nästan blåser bort sitter jag inne och stickar. 
Ränder som ger ro. 
Bra syssla när näsan rinner - för nog hinner jag med en vårförkylning. Tyvärr.

2 kommentarer:

  1. Alltså, hur i hela världen kan du vara så produktiv? Du är ju rena rama stickmaskinen och så snor du ihop klänningar på ett ögonblick.
    Jag är full av beundran!

    SvaraRadera
  2. så mycket fint du håller på med.. o dammet som yr,det är inte roligt alls..Krya på dej! Och glada vappen som vi säger i Österbotten..det va ju igår så nu säger jag en glad första maj till dej!

    SvaraRadera