29 apr. 2011

Jag funderar...

Det finns människor som frågar, och som är nyfikna och vill veta mer.
Och så finns det människor som aldrig frågar - om någonting.
Jag har så svårt att förstå varför man inte frågar... Vill man inte veta mer? Eller har man redan fattat allt? Eller är man så blyg så man aldrig törs fråga, eller skiter man i att fråga och sen låter någon slags bitterhet över allt välla fram i andra miljöer?
Jag förstår det inte.
Jag vill veta mer. Jag vill lära mig mer! Och frågar jag inget så får jag inget veta...

Jag har varit i kungliga huvudstaden igen. Kungligheterna bryr jag mig egentligen inte alls om, men nu kom det sig så att det är en vintageutställning på livrustkammaren, och jag gillar ju tyg. Och färg. Alltså så sprang jag fram över kullerstenarna för att hinna titta på utställningen en liten stund innan de stängde för dagen. Jag blev inte besviken! Vilka fantastiska sömmerskor och designers det finns - och har funnits. För kläderna är ju gamla. Så välskräddade. Så vackert hantverk! Jag ryser av blotta tanken och vill också kunna sy så där vackert!
Några dåliga bilder tagna med mobilen utan blixt...
 

Jag blev så förtjust så jag köpte boken Kunglig vintage, bara för att kunna bläddra och inspireras. Jag kanske skulle ta och utmana mig själv att inspireras av kläderna, färgerna, sömmarna och detaljerna och sy ett lapptäcke... Hm, ska fundera på det! :o)

Jag hade som vanligt med mig en stickning på resan, men ena sockan hann aldrig få  en kompis. Det får bli nästa resas nöje, eller så gör jag den hemma i soffhörnet... Sockan är i alla fall inspirerad av Dödergöks Mitered Sock. Ett jättebra mönster!
Trevlig valborg!

2 kommentarer:

  1. Trodde att det var du som sytt de vackra klänningarna;-D
    Man kan bara beundra hantverket!
    Ha en trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag fascineras ofta av kläder från svunna tider. Så välsydda. Vilket jobb man la ner på dem! Lite skillnad mot dagens slit och släng...
    Trevlig helg! Kramar Ullis

    SvaraRadera