28 juli 2019

Extra värme

De heta dagarna till trots, min sommarkofta är färdig, inte provad men nu är det bara torkning kvar.
Mönstret finns gratis på Järbos hemsida och är gjort av Maja Karlsson. Järbo startade en knit-a-long strax efter midsommar. Mönstret innehöll en hel del felaktigheter och snabbt var det uppe i version 8,  mönstret kan inte varit teststickat innan det publicerades. Det är visserligen ett gratismönster men ändå trist att de som deltar i knit-a-longen ska behöva upptäcka felen. Nåväl, det är ett fint mönster. 
Jag har gjort en hel del modifieringar, t ex gjort intagningar till midja och därefter ökningar för att få vidd i koftan, jag har hoppat över fickorna som jag tyckte blev för markerade. Jag gjorde nästan dubbelt så många knapphål och har 14 knappar i min kofta eftersom jag tyckte att de åtta i mönstret satt för glest och slutligen sydde jag förstärkningssömmar för steeken, dvs där koftan klippts upp mitt fram, på maskin för jag tror inte att de i mönstret handsydda efterstygnen (eller virkade maskor) kan hålla ett så pass mjukt garn på plats. Det är skillnad om man stickar med ull som är lite sträv, då håller maskorna sig på plats, men den här koftan är stickad i mjuk merino så maskinsömmar kändes säkrast.
Klippkant och maskinsömmar är dolda bakom fina band.
Garnet, Kambgarn från Istex som säljs via Järbo i Sverige, är helt underbart! Så mjukt och fint att sticka med. Maskorna blir jämna och fina, inga knutar på garnet, inte i mina nystan i alla fall, och det finns i många härliga färger. Jag tvättade upp koftan direkt efter att den var färdig genom att köra den på 30 grader ulltvätt i maskin och garnet blev om möjligt ännu bättre efter det. Jag kan inte se några tendenser till noppor. Jag kommer definitivt att sticka fler plagg i Kambgarn men först vill jag att den här ska torka så jag kan prova koftan som förmodligen kommer användas mer som höstkofta än sommarkofta, i alla fall om värmen fortsätter men nu är jag redo för svalare väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar