13 juli 2019

Drömklänning

I två nätter har jag drömt om en klänning i muslin (double gauze) och jag tog det som ett tecken på att jag behövde sy en ny klänning.
Jag utgick från Dress no 2 till överdelen, gjorde korta ärmar från samma mönster och resten av tyget jag hade blev kjol och två fickor. Jag gjorde av med allt utom några små bortklippta snuttar av de två meter tyg jag hade. Tyget räckte inte ens att fodra ringningen så
där blev det snedslå.  
Det blev en fin detalj. 
För mig som är tjock om mage och rumpa väljar jag oftast bort allt med rynk runt midjan men det här var ju klänningen jag drömt om så, så fick det bli. 
Tyget är sagolikt mjukt och kommer vara svalt när det är varmt. 
Från dröm till verklighet är resan ibland inte så lång.
Muslin är nog bästa sommartyget. Jag har två meter ljusblått också, kanske drömmer jag om det i natt. 
Medan jag sytt har maken jobbat och slitit; tagit bort gammalt grus, lagt markduk och krattat ut nytt grus. Det är så fint!
Och i en av rabatterna har purpurklätten fått spunk. Den blommar så det dånar av färg. 





1 kommentar:

  1. Det gjorde du rätt i! Att följa din dröm ...
    kram
    Gunilla

    SvaraRadera