25 sep. 2018

Med böcker i öronen

På ganska kort tid har lyssnat på två riktigt bra böcker, böcker som berört mig och fått mig att minnas gamla saker, tänka på nya saker och fundera i största allmänhet. Kloka böcker, sorgliga och stundtals roliga böcker, båda skrivna med kärlek.
Stina Wollters bok Kring denna kropp handlar mycket om hur utseendefixering kan leda till stor skada och till och med död. Hon ifrågasätter dagens slanka ideal, att det bara skulle vara smala människor som är lyckliga och framgångsrika, men boken innehåller så mycket mer,. Det är en fin beskrivning av hennes barndom, syster och mamma. En mamma som sakta försvann in i den grå demensen. Stina är bara några år äldre än vad jag är och det gör det lätt att relatera till många saker hon skriver om och att höra henne själv läsa var som att vaggas i en trygg famn.

In i glömskan försvann inte bara Stinas mamma utan också Jonas Gardells mor. En mor som till varje pris ville vara fri blev till slut fången i sin egen kropp. Jonas bok är spännande, den slungade mig tillbaka till sjuttiotalet och skoltiden. Samtidigt som den är en berättelse om Jonas familj så balanserar den på en tråd; vad är sant och vad är efterhandskonstruktioner och vad är rena fantasier? Vem vet? Vem har rätt att avgöra det?
Även den här är läst av författaren själv och Jonas viskar, sjunger, talar djupt och långsamt och snabbt och hetsigt, precis som berättelsen böljar fram. 
Underbara böcker båda två.

Koftan är klar! Nu har den ett knappt dygn på sig att torka om den inte ska lämnas över till födelsedagsfiraren i fuktigt tillstånd i morgon.  
Jag håller tummarna för att den ska passa också. 
Nu blev det så konstigt tomt en liten stund, ljudböckerna är slut och koftan är färdig, vad ska jag göra nu? Fast det tog bara en sekund att komma på att jag har ganska många andra propjekt på gång och massor av böcker i läslistan. Lyckos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar