19 sep. 2018

Kedjereaktioner

Jag ska sy en kattklänning till brorsans lilla tjej, en pumpaklänning till lilla dot och för egen del behöver jag ett nytt nattlinne. När jag ändå höll på klippte jag ut delar till två klänningar också. 
En nätt liten hög med tillklippta delar väntar nu bredvid symaskinen. Nu funderar jag på om jag inte ska rita upp mönster till en tunika och klippa ut de delarna också innan jag sätter igång med att sy. Det är som helt olika hobbies, att rita mönster och klippa ut delar och att sy. De hänger inte nödvändigtvis ihop. Ibland har man lust att rita och klippa och ibland att sy.

Att rita mönster och rita blommor är visserligen båda beroende av papper och penna men helt olika saker, som kräver helt olika inspiration och energi. 
Och det är en sak att rita men en helt annan att komma på vad man ska rita. Många gånger faller det på det, att man inte vet vad man ska rita. Just det momentet tror jag har stoppat och hindrat många från att utveckla sin förmåga att rita.
När jag klev ur bilen idag såg jag en fantastisk rund maskros. 
Den ska jag försöka rita någon dag, eller snarare så ska maskrosen få vara inspirationen till att rita någonting. Kanske något som liknar den, kanske något som bara löst bygger på maskrosens idé. 
Så här håller det på i mitt kreativa huvud, det ena leder till andra som leder till något helt annat och till slut kanske det blir en klänning eller en solros eller ett helt universum som strålar ut från maskrosens mitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar