30 aug. 2017

Hela randiga härligheten

Sju femtiograms härvor i färgfamiljen luktärt, färgat av Tant Kofta i samarbete med Evelina Roos, och Veera Välimäkis mönster Confetti blev så bra tillsammans.
Efter några turer hit och dit, inklusive att jag gjorde om mer än en halv tröja, så är jag nöjd med resultatet. 
Jag följde mönstret, så när som på sättet att randa, ända till den sista biten på kroppen då jag slutade göra ökningar för att garnet skulle räcka 
och garnet räckte, med nöd och näppe. Formen ska egentligen vara helt A-formad men min planar ut lite längst ner. Det är jag helt bekväm med. 
Varje rand är 12 varv. Garnet är ganska tunt, 400 meter per 100 gram och tröjan är stickad på stickor 3.5 mm. Ärmarna är 3/4-långa.
Runda kvinnor i sin bästa ålder passar bra i tvärrandigt i glada färger! 
Morris håller med, vilket framgår av svanskroken i nederkanten på bilden. 😊
Perfekt sensommartröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar