9 aug. 2017

Från Cornwall till Central Park

De senaste dagarna har jag läst och lyssnat på en liten bokserie om Polly som lämnar stan, flyttar ut på en ö utanför Cornwall i Storbritannien och öppnar bageri. Böckerna är skrivna av Jenny Colgan och hon har förmågan att skriva om Cornwall så jag vill åka dit, särskilt till den lilla ön dit man bara tar sig när vägen inte ligger under vatten, St Michael´s mount. Det låter som en underbar miljö och jag googlade lite och hittade fantastiska bilder därifrån.
Tre feel-goodböcker om samma plats och samma personer, funkar det? Ja, i det här fallet gör det det tycker jag. Colgan lyckas hitta nya infallsvinklar till storyn i sina tre böcker och en och annan oväntad sak händer. Det är chick lit så man får inte ha för höga förväntningar men jag gillar dem. Det enda som kändes helt fel var beskrivningen av Pollys mamma som blev gravid på 80-talet. Beskrivningen hade passat bättre in på 50-tal, jag menar, hur många herrar köpte hatt till sina fruar på 80-talet?! Jenny Colgan är född 1972 och hon borde ha bättre kunskap om hur det var på 80-talet, det kan inte ha varit så omodernt där hon växte upp. Trots allt, trevliga böcker och jag lyssnade/läste via Storytel där de finns som både ljudbok och E-bok. 

Augusti månads sockor i The New York Sock Collection är färdiga. 
Den här gången heter mönstret Central Park socks och har ett enkelt spetsmönster. 
Mina är stickade i petrolfärgat garn från Limmo Design
Finaste färgen och som av en händelse har jag loppisfynd (och en massa annat) i samma färg. 
För er som eventuellt undrar så har jag ett nytt par sockor på stickorna redan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar