7 maj 2017

Isfärgat garn

Maj-sockorna i The New York Sock Collection heter Union Square socks. Mina Phillip som gjort mönstren i kollektionen bor sedan en tid tillbaka i New York och har låtit staden inspirera. När jag tittade på en bild på Union square kunde jag lätt se vad som inspirerat henne till just detta mönster.
Jag gör alla mina med en svensk touch, så klart.
De här färgglada sockorna är stickade av garn färgat av Frida Åberg som tidigare färgade garn under namnet Friday Studios. Just det här garnet är isfärgat, Icicle no 7. Hur man isfärgar är jag inte säker på men jaq tror att man lägger is på garnet och droppar färg över som sedan på egen hand får smälta ner i garnet och därmed bilda helt okontrollerade mönster.
Sockmönstret passar bra till svala sommarsockor, lätt och luftigt.
De är som vanligt stickade med stickor 2,25 mm och garnet räcker nog till ett par till om jag gör tå, häl och mudd i en annan färg. 
Undrar varför jag kom att tänka på isglass?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar