10 maj 2017

En sagostund i skogen

Min Fairyhill-sjal behövde komma ut i skogen, dansa som älvorna, sjunga, smyga, viska och leka.
Mönstret till sjalen Fairyhill är gjort av Helen Stewart/Curious handmade och det ingår i Helens mönsterserie The Shawl Society 2 vilken kommer innehålla sex mönster när alla är släppta. Fairyhill är det första.
Garnet i min sjal är färgat av Lillemor på Limmo-Design utanför Umeå. Färgerna heter Oense (det rosa-brun-grå) och Maräng (det vita med rosa fläckar). Garnet har silvertrådar och blänker så fint men det hindrade mig inte från att sticka in några hundra pärlor i sjalen. Älvor vill ha mycket som glittrar och gnistrar tror jag. 

Mina ögon letar alltid efter bra ställen att fotografera på och just det här stället mitt ute i skogen har jag haft i tankarna sedan tidigt i våras i väntan på rätt projekt och rätt väder. Nu var rätt stund och jag fick nästan hjärtklappning för att det blev så bra. 
Mjukt och hårt, gammalt och nytt, stelt och rörligt. 
En stilla omfamning. 

Jag väntade på att få se ett ögonpar glimra till där inne i den håliga stammen men alla som bor där höll sig undan för mig och solljuset. Jag viskade att det var okej.
Jag stod en stund och lyssnade på skogens alla ljud. Det var magiskt. 

En sjal, en saga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar